A Nemzeti Adó- és Vámhivatal az október végéig kiküldött kivonatokkal mintegy félmillió adózót értesít arról, hogy az elmúlt évről adó-, illetve vámtartozása vagy túlfizetése van. A kivonat elején mindenki megtalálja a számára legfontosabb információt: mennyit kell fizetni, illetve mennyit igényelhet vissza.
Adószámla-kivonatot csak az kap, akinek legalább egy adónemben ötezer forintnál több tartozása, vagy túlfizetése van a tavaly december végi adatok szerint. A kivonat mellett késedelmipótlék-értesítőt is találhat a postaládájában, aki fizetési kötelezettségét a tavaly nem vagy csak késedelmesen teljesítette és emiatt ötezer forintot elérő pótléka keletkezett.
Akik tartoznak, illetve késedelmi pótlékot kell fizetniük, kötelezettségeiket többféle módon is rendezhetik: csekken, átutalással, bankkártyával, vagy esetleges többletük átvezetésével. Túlfizetés esetén a 1817-es nyomtatványt kell benyújtani a visszaigényléshez.
Akik úgynevezett elektronikus bevallók, tehát kötelező a netes felületet használniuk, továbbá akik önként választják a kapcsolattartás elektronikus útját, adószámlájukat is elektronikusan követhetik, nem kapnak papíralapú értesítést.
Az adószámla-kivonatot, illetve a pótlékértesítőt mindenkinek célszerű összehasonlítania a saját nyilvántartásával. Az adatok értelmezésében a kivonat mellékleteként megküldött „Tájékoztató” segít. Eltérés esetén észrevételt tenni személyesen az ügyfélszolgálatokon, telefonon a 80/20-21-22-es számon a NAV Ügyféltájékoztató és Ügyintéző Rendszerén (ÜCC) keresztül, vagy írásban lehet. Ebben a NAV honlapjáról (www.nav.gov.hu) letölthető és a kiküldött kivonathoz is csatolt „Észrevétel adószámla-kivonatra és a kapcsolódó késedelmipótlék-értesítőre” elnevezésű nyomtatvány segít. Az észrevétel elektronikusan is benyújtható az e-Papír szolgáltatás „Adószámla” témacsoportján belül a https://epapir.gov.hu útvonalon – tudtuk meg Jegyinák Attilától, a NAV Békés Megyei Adó- és Vámigazgatósága sajtóreferensétől.