Ahhoz, hogy ne érje kellemetlen meglepetés a külföldi munkavállalást követően hazatérő magyar állampolgárt és álláskeresési ellátást igényelhessen, nem árt tisztában lenni a következő hasznos információkkal.
Az ügymenet gyorsítása érdekében a munkaviszony megszűnésekor, de még mindenképpen a külföldi tartózkodás ideje alatt ajánlott felvenni a kapcsolatot az adott ország foglalkoztatási szervével. Ott a munkaviszony megszűnésével összefüggő igazolások benyújtásával kell igényelni az E301, U1 vagy U002 illetve az U004 számú nyomtatványokat. A hazaérkezést követően az ügyfél a lakóhelye szerint illetékes járási hivatal foglalkoztatási osztályán kérheti a nyilvántartásba vételét, illetve – ezen nyomtatványok birtokában – az álláskeresési ellátás megállapítását.
A regisztrációhoz és az ellátás igényléséhez a személyes iratokon kívül az utóbbi 3 év munkaviszonyairól kiállított „Igazolólap az álláskeresési ellátás megállapításához” valamint „Adatlap a bírósági végzéssel meghatározott tartási kötelezettségről” elnevezésű dokumentum szükséges. Szintén csatolni kell a külföldi munkaviszonyról a külföldi hatóság által kiadott nyomtatványokat, amennyiben az ügyfélnek volt lehetősége ezeket beszerezni. Ha az ügyfél nem rendelkezik ezekkel a dokumentumokkal a járási hivatal keresi meg a külföldi munkaügyi hatóságot.
Ehhez szükség van a biztosítotti jogviszonyról szóló igazolásra, a munkaviszony megszűnéséről szóló igazolásra, a munkaszerződésre, amennyiben van. Ha nem áll rendelkezésre a munkaszerződés úgy szükségesek a munkáltató adatai, a munkaviszony időtartama, a fizetési jegyzék, illetve a külföldi azonosítószám, biztosítási szám is – írja a bekesijarasok.hu.