Lázár János: Mezőhegyest egyszerre kell reorganizálni és modernizálni

Lázár János Lázár János országgyűlési képviselőt, a mezőhegyesi Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. kormánybiztosa / Fotó: Körö Hírcentrum (archív)

A mezőhegyesi Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt.-t harminc évig csak „szétfelé hordták”, most az a nagy feladat, hogy egyszerre kell visszaállítani a működőképességet, és végrehajtani az elvesztett versenyképesség érdekében egy nagyfokú modernizációt – mondta Lázár János a mezőhegyesi önkormányzat szerdai rendkívüli képviselő-testületi ülésén.

A Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. által ellátott állami feladatok koordinálásáért felelős kormánybiztos a vetőmagüzemről elmondta, az állam 8,5 milliárd forintért vásárolta vissza a francia Limagrain vállalattól, tőkeemelés formájában; további 1,2 milliárd forintot fordítanak a tároló- és szárítókapacitás fejlesztésére. A mintagazdaság kezelésében lévő 8 ezer 500 hektárnyi szántóterületből 2 ezer 500 hektáron folyik kukoricavetőmag-előállítás.

A kormány célja nemzetbiztonsági érdekek miatt az, hogy Magyarország önellátó legyen vetőmagból, ugyanis jelenleg a világpiacot néhány vetőmagüzem uralja, amelyek között van vegyipari vállalkozás is. „Ettől nem járunk nagyon messze”, Magyarországon körülbelül 400 ezer hektárnyi kukorica vetőmagra van szükség, amit Mezőhegyes önmaga képes lenne előállítani, „ha jól volna szervezve a magyar agrárpiac” – fogalmazott Lázár János.

Hozzátette, a vetőmagüzem arra is jó példa, hogy nemcsak mezőgazdasági alapanyagot állít elő, hanem azt feldolgozva, csávázva, csomagolva végtermékként biztosítja egy nemzetközi háttérrel rendelkező partnernek. A felvásárlói kört szeretnék a jövőben bővíteni – húzta alá. A kormány döntése értelmében logisztikailag is újrapozicionálnák Mezőhegyest, 2020 végéig 3,2 milliárd forintból a települést összekötik az M5-ös és az M43-as autópályával. A kiviteli tervek elkészültek, a közbeszerzés folyamatban van – közölte.

Hozzátette, szintén 2020 végére készülhet el a szarvasmarhatelepet a várossal összekötő kerékpárút uniós TOP-forrásból, emellett a cég a saját költségén is épít kerékpárutat. Lázár János arról is beszélt, hogy a mezőhegyesi Kozma Ferenc Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium infrastruktúráját fejleszteni kell, a kiírt közbeszerzést még várhatóan idén lezárják, jövő év elején elkezdődhet a körülbelül egyéves felújítás.

Emellett a képzési szerkezeten is változtatni kell, valóban vonzóvá kell tenni a 14-16 évesek számára, a felülvizsgálatot jövőre elvégzik. Véleménye szerint kérdéses, hogy erre a jelenlegi tantestület alkalmas lesz-e.
Egy tornacsarnokot építenek, de azt meggondolandónak nevezte, hogy tanuszodára szükség van-e, amennyiben igen, az csak 2022-2024 között épülhet meg – jegyezte meg.

A kormánybiztos kifejtette, meg kell vizsgálni, mennyire lehet turisztikailag vonzóvá tenni Mezőhegyest. A Szeged-Makó-Gyula-tengely jelenleg „gőzerővel zajló” turisztikai fejlesztése adhat lökést Mezőhegyesnek, de véleménye szerint igazán a mezőgazdaságban érdekelt embereket lehet csak megszólítani, ami maximum egymillió embert jelent.

Így kérdés, hogy a Nonius Hotelen nagy szállodafejlesztést hajtsanak végre, vagy üzemeltessék a vállalat vendégházaként, de mindenképp felújításra szorul az épület – jegyezte meg. Beszámolója végén Lázár János elmondta, biztos abban, hogy változni fog a mintagazdaság foglalkoztatotti létszáma, hiszen csökken Mezőhegyes lakosságszáma, és a digitalizáció és automatizáció is kivált majd munkaerőt.

A rendkívüli ülésen bemutatkozott a novemberben kinevezett új vezérigazgató, Kovács Norbert is, aki a munkaerőről szólva azt mondta, ugyan más a mai fiatalok elvárása, de más a cégé is, minőségi munkát végző dolgozókra van szükség, „különben az elkezdett és tervezett fejlesztések nem érnek sokat”. Hozzátette, a cég és az önkormányzat létezése korábban is egybeforrt, céljuk ezt a jövőben is fenntartani.

MTI