NAV: Néhány hasznos tanács az szja-bevallás beadásához

nav, adószámla, szja-bevallási, koronavírus, szja, adó, kiva, személyi, kedvezményekre Fotó: Pixabay

Az szja-bevallási tervezet már két hete elérhető a webes felületen. A tervezetet érdemes átnézni, összehasonlítani a munkáltatóktól, kifizetőktől kapott igazolásokkal. Szükség esetén módosítani, majd beküldeni. A jóvá nem hagyott tervezet a május 20-ai határidő lejártát követően automatikusan bevallássá válik. Az egyéni vállalkozók, a mezőgazdasági őstermelők és az áfafizetésre kötelezettek kivételével.

Aki olyan jövedelmet is szerzett tavaly, amelyről a NAV-hoz nem érkezett kifizetői adatszolgáltatás (például magánszemélytől ingatlan-bérbeadásából származó jövedelem), annak a bevallási tervezetet ki kell egészítenie. Ha a bevallásban szerepel fizetendő személyi jövedelemadó vagy szociális hozzájárulás, és ezek összege nem több mint 200 ezer forint, akkor – egyéni vállalkozók és az áfás magánszemélyek kivételével – idén is kérhető akár 6 havi pótlékmentes részletfizetés. Ezt a bevallásban (81. sor) kell jelölni. Az első részlet befizetésének határideje 2020. május 20.

hirdetés

Ha a tervezetben visszaigényelhető adó szerepel, akkor a visszautaláshoz meg kell adni a bankszámlaszámot vagy a postai címet. Attól függően, hogy miként szeretné visszakapni az adózó az év közben többletként befizetett adót. Ha valaki tavaly több önkéntes pénztárnak is fizetett, a bevallásban kell jelölnie, hogy melyik pénztárhoz kéri a visszautalást. Akik papíralapon adják be bevallásukat, alá kell írniuk a főlapot, különben a bevallás érvénytelen.

Az szja 1+1 százalékáról mindenki nyilatkozhat akár a webes felületen, akár papíralapon, melyet postán is beküldhet a NAV-hoz. Ha a munkáltató vállalja a rendelkező nyilatkozatok összegyűjtését, akkor a munkavállalóknak a nyilatkozataikat május 11-éig kell átadniuk a munkáltatók részére.

A tervezet kiegészítésében, módosításában, a bevallás elkészítésében segíthet a NAV honlapján elérhető „Gyakori kérdések és válaszok az szja-bevallásról” című tájékoztató. Az adóügyek döntő többsége elektronikusan is intézhető. Ezért a hivatal kéri ügyfeleit, hogy válasszák az elektronikus vagy telefonos ügyintézését, elkerülve a személyes megjelenést és a sorban állást. A NAV Általános tájékoztató rendszere, a NAV Infóvonal a 1819-es telefonszámon ingyenesen hívható. Ha az ügyfelek mindenképpen szükségesnek érzik a személyes megjelenést, foglaljanak időpontot – tájékoztatott Jegyinák Attila, a NAV Békés Megyei Adó- és Vámigazgatósága sajtóreferense.