A digitális oktatás bevezetését kéri a Liga Szakszervezetek elnöksége

digitális munkarend, oktatás Fotó: MTI/Illyés Tibor

A koronavírus-járványra tekintettel különleges (digitális) oktatási rendszer bevezetését kéri a közoktatásban a kormánytól a Liga Szakszervezetek elnöksége.

A testület pénteken az MTI-hez eljuttatott, Doszpolyné Mészáros Melinda elnök által jegyzett közleményében azt írta: erről szóló levelüket csütörtökön küldték el Kásler Miklósnak, az emberi erőforrások miniszterének és Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkárnak. Azt javasolják, hogy az új típusú tanrendet már az őszi szünet utáni első tanítási naptól vezessék be a téli szünetig. Egyúttal arra kérték a kormányt, hogy indokolt esetben a járványhelyzet megszűnéséig folytassa a különleges oktatási rendszer gyakorlatát.

hirdetés

A digitális oktatási rendszert a Liga Szakszervezetek elnöksége alapvetően a középiskolákban javasolja. Az általános iskolák esetében azon osztályoknál ajánlják ezt az eszközt, ahol fertőzést állapítottak meg. Kiemelték, hogy az általános iskolák alsó tagozatán elengedhetetlen a személyes jelenlét, ezért az elsőtől a negyedik évfolyamig továbbra is biztosítani kell a napi szintű tantermi oktatást. A felső tagozat azon tanulók számára, akiknél nem megoldható a digitális tanrend szerinti hatékony otthoni tanulás, az iskolákban kell megszervezni a különleges oktatási rendszer szerinti képzést – írták.

Azt javasolják: azon szülők számára, akik másképp nem tudják megoldani gyermekük felügyeletét és ezt igénylik, legyen lehetőség – a különleges oktatási rend működésének ideje alatt – táppénz igénybevételére a gyermek 14 éves koráig. Fontosnak tartják azt is, hogy készüljön egyértelmű szempontrendszer annak eldöntésére, mely osztályokban indokolt a különleges oktatási rendszer bevezetése. Ez alapján pedig a rendszer – adott intézményben történő – életbe léptetése az intézményvezetők felelőssége legyen.

A Liga Szakszervezetek elnöksége e különleges oktatási rendszer bevezetését egyebek mellett azzal indokolta, hogy a koronavírus-járvány terjedésének kiemelt területe az iskola. A gyerekek jelentős része tünetmentes vírushordozó, és így ők egyfajta „szuperterjesztőként” részesei a járvány rendkívül agresszív előretörésének, így fertőzve meg pedagógusaikat, szüleiket és nagyszüleiket, valamint mindazokat, akikkel közlekedésük során találkozhatnak.

„Ezzel a módszerrel jó eséllyel elérhető, hogy a vírusterjedés gyorsasága jelentősen csökkenjen. Kevesebb lehet a fertőzött, csökkenhet a halálozások száma. Elkerülhető a közoktatás teljes egészében történő bezárása, valamint a gyermekeikkel kényszerből otthon maradó munkavállalók tömegeinek munkából való kiesése, a gazdaság összeomlása” – áll a közleményben.

MTI

hirdetés