Március 1-től változik a motoros képzés és a vizsgáztatás

motor, motoros, motorozás, képzés Fotó: Pixabay

Március elsejétől megújított tantervi és vizsgakövetelményeket teljesítve szerezhetnek jogosítványt a magyar motorosok – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) az MTI-vel.

A közlemény szerint a tárca alapos szakmai előkészítő munka és egyeztetési folyamat eredményeként korszerűsítette a képzést a balesetek számának csökkentéséért. Mint írták, a közlekedésbiztonsági helyzet alakulását nagymértékben befolyásolják a közlekedők ismeretei, vezetéstechnikai tudása. A Magyarországon regisztrált motorkerékpárok száma 2001-hez képest több mint kétszeresére, 186 ezer közelébe nőtt 2019 végére. A statisztikák szerint a motorosok baleseti halálozási kockázata lényegesen magasabb az autósokénál, az elmúlt időszakban évente bekövetkezett 1200-1500 balesetben 50-60 motoros vesztette életét.

A közleményben Mosóczi László, a tárca közlekedéspolitikáért felelős államtitkárát idézve azt írták, 2020-ban az 1950-es évek óta először csökkent 500 alá a hazai közutakon elhunytak száma. A 454 halálos áldozatból a tavalyelőtti 53-hoz képest tavaly 34 volt motoros. Magyarországon évente 15-20 ezren tesznek forgalmi vizsgát a kétkerekű járműkategóriákban. A korszerűsített tanterv bevezetésével a száz közúti balesetből négyet okozó motorkerékpárosok közlekedése még biztonságosabbá válik – írták.

A tájékoztatás szerint a módosításokat a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. szakemberei készítették elő a szakoktatók tapasztalatainak felhasználásával, más hazai közlekedési szakértők bevonásával és külföldi példák elemzésével. Átfogó javaslatcsomagjuk alapján a technikai fejlődéshez igazították a képzések tanterveit és a vizsgakövetelményeket.

Az összes kétkerekű kategóriát érintő változások hatályba lépésével a vizsgafeladatok között hangsúlyosabban szerepelnek az összetettebb vezetéstechnikai elemek. A balesetek jelentős része az ilyen bonyolult manőverek – az ellenkormányzásos kikerülés vagy a jármű bedöntése kanyarodáskor – elhibázására vezethető vissza. Változik a vizsgapályák mérete és vonalvezetése, és részletesebben oktatják a motorosok biztonságát szolgáló ruházat és védőfelszerelés kiválasztását, helyes használatát is – ismertette a minisztérium. A KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. és a Vizsgaközpont ismeretterjesztő céllal oktatóvideó-sorozatot állított össze és tesz közzé hamarosan a KAV honlapján.

A néhány perces epizódok a motoros tantervi és vizsgakövetelményekben szereplő feladatok helyes végrehajtását mutatják be. A videók háromféle, a tanulók mellett a szakoktatóknak és vizsgabiztosoknak szóló narrációval készültek el. A képzést és vizsgáztatást végző szakembereket tájékoztatók és útmutató segédanyagok készítik fel az új követelmények alkalmazására – közölte az ITM.