Ne essünk pánikba, ha tévesztünk

M44, közlekedés, életveszélyes

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az elmúlt időszakban két videót is közzétett, amelyen az autósok, miután eltévesztettek egy fel- vagy lehajtót egy forgalmas gyorsforgalmi úton, jól láthatóan bepánikolva a lehető legrosszabb döntéseket hozták: megfordultak vagy visszatolattak. De nemcsak a közútkezelőnek vannak ilyen felvételei, számos közösségi felületen lehet ilyen videókat találni. Pedig van biztonságosabb megoldás is, erre hívja fel a figyelmet a társaság.

Volt, aki az M25-ös autóútról az M3-as autópályára letérve okozott hatalmas balesetet:

Számos autós pedig az M44-es autóút békéscsabai turbó körforgalmából a nem megfelelő sávot választva hajtott fel véletlenül a gyorsforgalmi útra:

Ezekben az esetekben közös, hogy vélhetően azért ijedtek meg a sofőrök, mert olyan szakaszra hajtottak fel, amelyre nem rendelkeztek érvényes autópálya-matricával. Nagyon fontos kiemelni, hogy ha valaki így jár, van olyan megoldás, amely nem élet- és balesetveszélyes. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) ugyanis a jogszabálynak megfelelően úgynevezett 60 perces szabályt alkalmaz, tehát ha valaki úgy hajt fel egy fizetős autópályára vagy autóútra, hogy nincs az adott útszakaszra érvényes e-matricája, azt 1 órán belül pótolni tudja. A fizetős útszakaszra való felhajtástól számítva tehát 60 perce van az adott autósnak, hogy a szolgáltató saját internetes felületén, az ematrica.nemzetiutdij.hu oldalon, egyéb online felületen, telefonos applikáción, benzinkúton, a NÚSZ ügyfélszolgálati irodáiban vagy bármilyen más viszonteladónál megváltsa a járművére a megfelelő érvényes vignettát, elkerülve ezzel a pótdíjfizetési kötelezettséget, és egy esetleges komoly balesetet.

Azoknak, akik egy fel- vagy lehajtót tévesztenek, azt tanácsolja a Magyar Közút, hogy semmiképpen se tolassanak vissza vagy forduljanak meg, hanem a legközelebbi csomópontnál biztonságosan térjenek le a gyorsforgalmi útról és úgy vezessenek tovább úticéljukhoz. A hazai autópálya-, illetve autóúthálózaton ráadásul sűrűn vannak csomópontok, tehát nem éri meg ilyen felelőtlen akciókkal próbálkozni, mert pár kilométernyi kitérővel el lehet kerülni ezeket az életveszélyes szituációkat.