Látványos bemutatót láthattak a Békéscsabai SZC Trefort Ágoston Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium nyílt napjára érkezők.
A budapesti Pix VR Training Kft. az elmúlt időszakban olyan, az Ipar 4.0-t és a szakképzés 4.0-t is meghaladó technológiát alkottak a virtuális valóság segítségével, amellyel átalakítják a tradícionális tervezési, kollaborációs és készségfejlesztési módszereket. A fejlesztésüket a gyakorlatban is bemutatták.
Szemléltetés gyanánt egy olyan példát hoztak, amelynek a segítségével egy MTZ 892-es típusú erőgép napi karbantartási folyamatait lehetett virtuálisan gyakorolni. A társaság azon dolgozik, hogy a teljesen új oktatási technológia, további tananyag fejlesztéssel beépüljön a szakképzés rendszerébe, és ennek egyik központi intézménye, partnere lehet a Trefort iskola.
Jekler Balázs, a Pix VR Training Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hazánkban és nemzetközi szinten is egyedülálló módon azzal foglalkoznak, hogy a virtuális valóság használatát közelebb hozzák bárki számára. Lehetőséget biztosítanak arra, hogy ez a technológia mindenkinek elérhető legyen. A rendszer néhány perc gyakorlás után már használható is, nem csak oktatási anyagok elvégzésére, hanem oktatási anyagok létrehozására is.
„A virtuális térben leképezhető a valóság mása és ebbe a virtuális valóságba belépve ugyan úgy felismerve a közeget, el tudjuk végezni a folyamatokat. A rendszer mindezt automatikusan rögzíti és tananyaggá konvertálja”- fogalmazott.
Mint mondta, nem pótolni akarják a valóságot. A technológia abban segít, hogy a folyamatok rögzülhessenek a diákoknál. Egy munkafolyamatot akár többször is gyakorolhatnak egymás után. A rendszer képes 90%-ig eljuttatni tudás szintben a felhasználót, mert magát a folyamatot látja, érzékeli a teret és pontosan tudja hova nyúlhat. Balesetmegelőzés szempontjából akár vészhelyzeteket is szimulálhatunk azért, hogy aztán a valóságban ne történjen meg a baj. Honlapjukon és Facebook oldalukon több szemléltetővideót is találhatunk a témával kapcsolatban.
Kiss Mihály a Békéscsabai SZC Trefort Ágoston Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium igazgatója úgy fogalmazott, a rendszer magában hordozza azt az újdonságot, hogy a virtuális környezetben megtett mozgás által a diákoknál kialakulnak azok a szükséges mozdulatok, amelyek a későbbiekben szükségesek lesznek egy-egy munkafázis elvégzéséhez a fizikai valóságban. Így a tényleges munkavégzés már gördülékenyebben, jobb minőségben megy majd.
Elkerülhetetlen fejlesztésnek gondolja és szerinte minden olyan iskola, amely komolyan veszi a szakképzést, előbb utóbb rá kell lépjen a virtuális valóság terére. Mint mondta, a Trefortban az oktatók folyamatos kapcsolatban vannak a piaccal, a gazdasággal, hogy a legújabb technológiát megismerjék és elsajátítsák annak használatát, majd a megszerzett tudást továbbadják a diákok számára. Megemlítette, hogy a Békéscsabán a Légi- és Gépipari Képző Központ épülete elkészült és folyamatosan érkeznek az oktatáshoz szükséges gépek a létesítménybe. Az oktatók 8 hetes képzést követően tértek vissza Marseille-ből és tart a kollégák továbbképzése.
Az eseménnyel egyidejűleg kerül sor a Trefort iskola harmadik nyílt napjára is, amelynek során az érdeklődő diákok és szüleik ismerkedhettek meg az intézmény nyújtotta szakképzési lehetőségekkel, kiemelten az épületgépészeti és informatikai ágazatokkal, irányokkal.
Mi az az Ipar 4.0? Az ipar 4.0 a termelési folyamatok olyan szervezését írja le, melynek keretében az eszközök önállóan kommunikálnak egymással az értéklánc mentén: a jövő egy olyan „okos” gyárát hozva létre ezzel, amelyben a számítógép-vezérelt rendszerek nyomon követik a fizikai folyamatokat, létrehozzák a fizikai valóság virtuális mását és decentralizált döntéseket hoznak önszervező mechanizmusok alapján.
Mi az a Szakképzés 4.0? A Szakképzés 4.0 az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által kidolgozott új, a szakmai- és a felnőttképzés rendszerszíntű megújítását, tovább fejlesztését célzó stratégiáját jelenti, melyet a kormány 2019-ben hagyott jóvá és melynek megvalósítása 2020-ban elindult. A projekt fő céljai a vonzó környezet (korszerű tanműhelyek, digitális oktatási tartalmak) és karrierlehetőségek kiépítése, valamint a naprakész tudású oktatók képzése.