Aki kicsit is szereti az autókat, a földi paradicsomban érzi magát az orosházi Kárai Exclusive Racings Car Service-nél. Minden, még a díszpárna és a motorból készített dohányzóasztal is a BMW-kről szól. Nemcsak a külcsín profi, a munkájuk is az. Ehhez a csapathoz csatlakozhatnak majd gépjármű-mechatronikai tanulók, a cég ugyanis a Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara megkeresésére vállalta, hogy diákokat fogad képzésre.
Melyik a kedvenc autója? – szólt a kérdés Kárai Péternek, aki erre csak annyit válaszolt, mindjárt megmutatja. Számítani lehetett egy-két, esetleg öt szép BMW-re, de arra, hogy egy hangárban hosszú, tömött sorokban sorakoznak majd a gyönyörűen felújított, patyolattisztán tartott verdák, arra nem. Persze a történet nem most kezdődött, sőt nem is volt tündérmese.
„Én vagyok a legkisebb gyerek a családban. Úgy is mondhatnám, hogy én voltam a fekete bárány, akiről azt hitték, semmire nem fogja vinni” – mondta a cégtulajdonos. Márpedig Kárai Péter vitte. Nemcsak Magyarországon, Nyugat-Európában is ismert az orosházi műhely, szerte a világból hoznak a szervizbe autókat, persze, ha ki tudják várni, hogy sorra kerüljenek.
„Klasszikus járgányok felújításával foglalkozunk, 90%-ban BMW-vel. Kicsit nyitottunk az utcai autójavítás felé, van céges flottánk és pár fiatalabb BMW-nk is. Ami nagy szó, hogy egy telephelyen biztosítjuk az autófelújítás minden részét” – mondta a cégtulajdonos. A legtöbb kocsi, akivel foglalkoznak a hatvanas évek közepén gördült le a szalagtól, a legfiatalabbak 2005 körül készültek. A legjellemzőbbek azonban a nyolcvanas évek járművei.
Bár korábban tettek kísérletet arra, hogy tanulókkal foglalkozzanak, kudarcot vallottak, csalódottan ismerték el, hogy nem váltak be a fiatalok. Aztán ismeretségi körből ajánlottak egy fiatal fiút tanulni. Azonnal bedobták a mélyvízbe és megállta a helyét.
„A pozitív tapasztalatból kiindulva szeretnénk tenni még egy kísérletet. Így amikor megkeresett minket a Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, hogy fogadjuk a tanulóit, igent mondtunk” – hangsúlyozta a szakember. „Ez egy nagyon speciális szakma, kell az utánpótlás még akkor is, ha pillanatnyilag sok autószerelő várja, hogy nálunk dolgozhasson. Egy évvel ezelőtt tízen voltunk a cégnél, most 22-en. De mindig kell a jól képzett szakember. Nemcsak a jelenre, hanem a következő évekre is gondolni kell.”
És mit tartogat a jövő? Még több munkát. Ebben a szegmensben megszokott, hogy egy new timer autó reparálása esztendőkig eltarthat. Ehhez képest a Kárai Exclusive Racing Car Service-ben tavaly 41 autót adtak vissza a tulajdonosnak. Az ügyfelek minden héten kapnak tájékoztatást és fényképeket arról, mi történt azon a héten a kocsijával. Milyen állapotban volt a fotómű vagy a karosszéria, ezt hogyan és mennyi idő alatt alakították át, következő héten milyen munkát végeznek el. A tulajdonos kap egy pénzügyi jelentést, hogy mennyi van még a korábban befizetett pénzből. Mint Kárai Péter mondta, nagyjából negyven autó készül egyszerre náluk, ha minden autóra csak kétmillió forintot hiteleznének, az már tarthatatlan összeg lenne.
Ehhez a rendszerhez kell felnőniük a tanulóknak, de Kiss Péter, a kamara által delegált szakértő, a Trefort Ágoston iskola oktatója és Unyatyinszki Csaba Mihály, a Trefort iskola oktatója és az iskola delegáltja nem aggódik.
„Mielőtt a szakképzési munkaszerződést aláírják egy céggel a diákok, ellenőrizzük, valóban megfelelő-e az eszközállomány. A tanuló el tudja-e végezni azt a gyakorlatot, amire szüksége van” – mondta Kiss Péter és Unyatyinszki Csaba Mihály. „A másik feltétel, hogy van-e oktató az adott cégnél. A megkeresés mindkét irányból érkezhet a kamarához: vagy a cég keresi meg a kamarát, hogy szeretne tanulókat foglalkoztatni vagy a kamara keres céget, ahol a tanuló gyakorlatot szerezhet. Hosszútávon mindenki jól jár, mert nagyon fontos a jó képzés, illetve a jó szakember.”
Forrás: BMKIK