Évről évre nő az online vásárlások és a vásárlók száma is Magyarországon, a felnőtt lakosságból 3,3 millióan vásárolnak online és közülük több mint 2 millióan külföldről is, főleg Kínából rendeltek már terméket – derült ki a GKI Digital Magyar Posta felkérésére készített reprezentatív kutatásából.
Az MTI-hez kedden eljuttatott felmérés szerint 2019-ben 14,8 millió darab rendelés származott külföldről, ennek 16 százaléka európai uniós országból, 84 százaléka, több mint 12 millió termék harmadik országból, ennek mintegy 70 százaléka Kínából érkezett. A külföldről online vásárló magyarok átlagosan évente 7 alkalommal rendelnek más országokból származó árukat.
A vásárlók 44 százaléka rendelt Kínából a kutatást megelőző egy éven belül. A külföldi webshopok elsősorban az ár miatt kedveltek a magyarok körében. A felmérésben részt vevők csaknem fele úgy gondolja, hogy 30 százalékot is meghaladó árelőnnyel tud rendelni külföldi online boltból.
Az olcsóbb ár mellett a külföldi rendeléseknél a vásárlói tudatosság is erős. A külföldi rendelések zöme harmadik országból érkezik, ezeket a jelenlegi jogszabályok alapján vámeljárás alá kell vonni, amely eljárás vám- és adófizetési kötelezettséget jelenthet, az áru értékétől függően. A vizsgálat szerint a rendelések háromnegyedének értéke ugyanakkor 22 euró alatt van, felük pedig 10 euró alatti értékű, így az aktuális vámjogszabályok szerint ezek után nem kell az adót és a vámot megfizetni.
A kutatás rámutatott, hogy a vásárlók a szállítási díjat illetően meglehetősen árérzékenyek. A válaszadók 27 százaléka a termék értékétől függően választ ki szállítási módot, és mindössze 17 százalékuk rendel minden esetben nyomkövetéssel abban az esetben is, ha ennek felára van. 36 százalékuk mindig a lehető legolcsóbb – és ezáltal leglassúbb – ingyenes szállítást választja. Az ingyenes szállítással megrendelt termékeket a feladó webáruház is a lehető legolcsóbb csatornán adja fel, így ezen termékek érkezése hosszabb ideig tart és kevésbé kiszámítható – fűzte hozzá a Magyar Posta.
MTI