Készen áll a bevetésre az 50 éves hómaró

közút, közlekedés, hó, hómaró, hókotró A fótó még 2019 novemberében készült! Fotó: Körös Hírcentrum

Öreg járgány nem vén járgány! Tudják ezt jól a Magyar Közútnál, ezért a korszerű útüzemeltető eszközök folyamatos beszerzésével párhuzamosan nagy gondot fordít a társaság a sokat megélt, számos üzemórát ledolgozott régi hómarók karbantartására is. Egy sárbogárdi, decemberben 50 éves ZIL gyártmányú példányt éppen idén korszerűsítettek a szakemberek.  A hómarás igen speciális terület, olyanok ezek a gépek, mint egy háztartásban a karácsonyfatalp: évente talán csak egyszer kell, de ha nincs, akkor minden borul.

A társaság hómaró adaptereit részben már sikerült adaptálni a korszerű eszközhordozó munkagépekre, traktorokra és Unimogokra, de amelyeknél ez nem lehetséges, ott a szakemberek azon munkálkodnak, hogy ütőképes állapotban tartsák ezeket a pótolhatatlan gépeket. A nagyteljesítményű ZIL és Schmidt TS4-es hómaró célgépek többségét egyelőre még nem sikerült kiváltani más gépekkel. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. közel ötven ZIL gyártmányú hómaró gépéből három Fejér megyében teljesít szolgálatot a hóakadályok eltávolításában. Az idén kerek évfordulót ünneplő sárbogárdi célgép 1970. december 29-én tette meg első útját. Természetesen 50 év nem múlik el nyomtalanul semmilyen eszköz életében, ezen kiváló hómarók többsége is átesett már valamilyen szintű korszerűsítésen.

A sárbogárdi eszköz is valamikor a régmúltban az eredeti meghajtómotor helyett kapott egy korszerűbb, könnyebben karbantartható és javítható, az akkori magyarországi viszonylatban tömegterméknek számító Rába D10-es motort, idén nyáron pedig készülve a novemberi téli gépszemlére, újabb ráncfelvarráson esett át. Friss festést kapott, ellenőrizték és javították a fék- és futómű berendezéseit, cserélték a gumiabroncsait, újralemezelték a fülke padlóját, a teljes fülkét újrakárpitozták, kicserélték a hidraulika tömlőket, valamint megerősítették a hómaró adapter tartókarjait.

Továbbá új lámpákat szereltek fel rá, cserélték a fülke fűtőkályháját, ezekhez kapcsolódóan a munkagép feszültségi hálózatát 12 voltosról 24 voltosra alakították át. Végül kicserélték a meghatómotor porlasztócsúcsokat, tisztították a hűtőrendszert és teljes olajcsere szervízen esett át a sárbogárdi járgány, ezzel jó pár évvel meghosszabbítva élettartamát. A munkagép könnyedén vette a műszaki vizsga akadályait és várja a következő bevetést.

Boldog 50. szülinapot kívánnak a közutas szakemberek a sárbogárdi ZIL hómarónak ezzel a videóval: