Internetes csalásra figyelmeztet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV): fiktív vámokmánnyal tévesztettek meg egy ügyfelet, akit mintegy 20 millió forinttal károsítottak meg az online térben, áruja soha nem érkezett meg Magyarországra.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) egyik igazgatóságán egy hölgy jelent meg, hogy átvegye az interneten, külföldről rendelt áruját. A bemutatott „vámkezelési bizonyítvány” azonban első pillantásra is gyanúsnak bizonyult – a pénzügyőrök számára a dokumentum formátuma ismeretlen volt, és tartalmából is kitűnt, hogy csalók kreálták.
Ez is érdekelheti
Lecsapott a rendőrség a drogfarmra: 30 tő „zöldet” nevelt otthon a férfiA csalók kamu oldalakkal vezették végig a vevőt a rendelés és fizetés folyamatán: rendszeres e-mailekkel, szállítási információkkal, csomagkövetéssel tették hitelessé az ügyletet. A „vámokmány” azonban teljes egészében fiktív volt: egy nem létező vámszerv nevében, feltűnően rossz magyarsággal, pontatlanul állították ki. A dokumentum sem formailag, sem tartalmilag nem hasonlított a NAV által kibocsátott iratokra.
Az ilyen esetek azonban megelőzhetők. A csalók által küldött e-mailek, sms-ek, sőt, a hamis iratok is gyakran árulkodnak magyartalan megfogalmazásukkal, helytelen hivatkozásaikkal. Ha valaki bizonytalan egy vámfizetési értesítés, felszólítás vagy bármilyen NAV-dokumentum hitelességében, minden esetben érdemes először a NAV hivatalos honlapján tájékozódnia.
Itt megtalálhatók a NAV-igazgatóságok elérhetőségei, ha kétség merül fel, javasolt felvenni a kapcsolatot az iratot küldő NAV-szervvel vagy ügyintézővel.
Ne dőljenek be a csalóknak! A NAV soha nem kér előre utalást magánszemélytől, és nem küld fizetési felhívást e-mailben vagy üzenetben.