A kormány döntött a vagyonadó, a kata részleteiről, a sportolók adókönnyítésének eltörléséről

lekapcsolhatják a paksi atomerőművet

A kormány döntött a vagyonadó részleteiről, a kata-adózás kibővítéséről, valamint a profi labdarúgók és egyéb sportolók adókönnyítésének eltörléséről – jelentette be Magyar Péter miniszterelnök kedden a Facebookon.

hirdetés

A milliárdosok vagyonadóját 2027-től vezetik be, mértéke az 1 milliárd forint fölötti vagyon 1 százaléka lesz, 100 milliárd forint fölött 1,5 százalék. Az első adófizetés 2027. augusztus 31-ig esedékes a 2026 végi vagyon után. Az adó a teljes vagyonra vonatkozik az ingatlanoktól kezdve a befektetéseken át a társasági részesedésekig, akárcsak a külföldön tárolt és a vagyonkezelőkhöz rendelt vagyonokra, ezért „nem érdemes azok elrejtésével próbálkozni” – emelte ki a kormányfő.

Kifejtette: a hitelek levonhatók az adóalapból, az összeg megállapításához részletes, elsősorban valós forgalmi értékre alapozó szabályok készülnek. A kettős adóztatás elkerülése érdekében az ingatlanok és a gépjárművek után fizetendő adók is levonhatók a vagyonadóból, amelyet évente egyszer, önbevallás alapján kell majd fizetni. A számításhoz a NAV kalkulátort készít.

hirdetés

Magyar Péter szerint korábban sok tehetős, „hirtelen milliárdossá vált honfitársunk” próbált lobbizni a vagyonadó ellen, és volt, aki még szakmainak álcázott cikkeket is megjelentetett a sajtóban. A pénz felesleges elköltése helyett inkább fizessék az adót becsületesen – tette hozzá.

Újra katázhatnak majd a mellékállású vállalkozók, a nyugdíjasok és azok is, akik egyetemi tanulmányaik mellett vállalkoznak. A katások nemcsak magánszemélyeknek, hanem cégeknek és más szervezeteknek is számlázhatnak majd. A főállású katások havi tételes adója százezer forint, a mellékállásúaké 50 ezer forint lesz lesz – ismertette a miniszterelnök. A miniszterelnök hangsúlyozta, hogy a kata (kisadózó vállalkozások tételes adója) lehetőségével a korábbinál sokkal többen élhetnek.

Számítások szerint több mint 100 ezer kisvállalkozó választhatja majd, számukra ez minden más adózási lehetőségnél kedvezőbb adózási forma lehet.

Megszűnik az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (ekho) szerint adózó sportolók kedvezménye. A jövőben a hivatásos sportolókra is ugyanaz a szabály vonatkozik majd, mint az újságírókra, művészekre, előadókra és egyes más szakmák képviselőire, évi 60 millió forintig tudnak ekho szerint adózni – derült ki a miniszterelnök tájékoztatásából.

A kormányfő közölte: aki hosszú időn át tisztességesen dolgozik és adózik, azt nem lehet magára hagyni akkor sem, amikor megbetegszik, gyermeke születik vagy nyugdíjba megy, valódi társadalombiztosítási védelemben kell őket részesíteni.

Ennek érdekében emelkedik az az összeg, amely alapján a katások tápppénzét, anyasági ellátását és a későbbi nyugdíját számítják. A főállású katások havi tételes adója 100 ezer forint lesz. Akik kizárólag magánszemélyeknek számláznak, 2028-ig átmeneti könnyítést kapnak, 2027-ben havi 75 ezer forint lesz a tételes adójuk. A mellékállásúak havi 50 ezer forintot fizetnek. Cégeknek és szervezeteknek történő számlázás esetén 15 százalékos adó terheli a vállalkozót, amelybe a befizetett tételes kata beleszámít. Egy főállású katásnál ez alapján évente 8 millió forintot meghaladó céges bevételnél jelenik meg a tényleges további adóbefizetés. Az éves bevételi határ 18 millió forintról 22 millió forintra nő.

Magyar Péter rámutatott: a vagyonadó és a kata esete is bizonyítja, hogy az adózásban számos igazságtalanság és sok indokolatlan kivétel volt.

A kormány ezeket lépésről lépésre teszi rendbe, beleértve azokat az eseteket, amelyek költségvetési szempontból apróságnak tűnhetnek, az igazságosság szempontjából mégis fontosak.

Az ekho (egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás) esetében például az általános értékhatár 60 millió forint, ám a hivatásos sportolóknál ezt az elmúlt években 500 millió forintra emelték.

Ennek is vége 2027-től, mert bár „szeretjük a magyar sportot”, nincs szükség arra, hogy havi több tízmillió forintot kereső külföldi focistákra más adózási szabályok vonatkozzanak, mint egy színészre vagy újságíróra.

A jövőben tehát a hivatásos sportolók is ugyanolyan módon fizetnek majd, mint a többi ekho szerint adózó. A változás azt az elvet fejezi ki, hogy ugyanolyan mérce vonatkozik mindenkire – mondta Magyar Péter.

Az új adórendszer egyszerűbb szabályokra, tisztességes közteherviselésre és kevesebb kivételre épül, segítve a dolgozókat és vállalkozókat, szolidaritást kérve a kiemelkedően vagyonos emberektől.

Az irány egyértelmű, az évtizedes rombolás korszakát hátrahagyva elkezdődhet az építkezés. A feladat nem könnyű, az előző korszak öröksége minden területen drámai, de a kormány folytatja a munkát – tette hozzá a miniszterelnök.

A tervezeteket a kormany.hu oldalon tették közzé társadalmi egyeztetésre. (MTI)

hirdetés
Kövessen minket Facebookon!
Követem!