Nem is olyan rég olvashattunk egy Facebook bejegyzést, amiben egy hölgy felháborodásának adott hangot. Történt ugyan is, hogy lánya 1000 forintos címlettel szeretett volna buszjegyet venni Békéscsabán az egyik helyi járaton, de a sofőr leparancsolta, mondván váltópénz híján nem tud jeggyel szolgálni. A jegy ára egyébként: 340 Ft. Az esettel kapcsolatban a DAKK Zrt. vizsgálatot kezdeményezett.
A bejegyzés alatt több hozzászóló számolt be hasonló esetről, volt utas, aki következőleg 10, 20 illetve 5 ft-os érmékkel fizetett és olyan is, akit kérdőre vontak, mert nem az állomáson vett jegyet. A hozzászólásokban fölényes és arrogáns viselkedésre is érkezett panasz, ugyanakkor többen megjegyzik: vannak nagyon kedves sofőrök is akikkel öröm utazni!
A bejegyzéshez tehát rengeteg hozzászólás érkezett, ezekből mutatunk párat. Íme:
„Még ha 10.000 Ft-os címletből kellett volna visszaadjon, akkor megértem hogy nem fogadja el a sofőr, de azt nehezen hiszem el, hogy 660 Ft nem volt nála a kasszában. Ez nem az a kategória, amire a „A buszsofőr pénzváltásra nem köteles!” kiírásuk vonatkozik..”
„Páromra és rám, a csütörtök esti, 18:35-ös Békéscsaba-Kevermes-Kunágota busz sofőrje durván kiabált ránk, mert beszélgetésünkkel zavartuk a vezetés közbeni telefonálását. Ugyanakkor, a többi utassal is bunkón viselkedett, egy utast le akart szállítani, mert nem mutatta be „azonnal” az igazolványát. Hangosan telefonált, egyes utasokkal kekeckedett, mert nem a pontos összeget adták olykor…”
„Több ezer Ft váltójuk van hajnalban is…. Több busz vezető ismerősöm van..”
„Jártam már én is így, következőleg 10 20 illetve 5 ft-os érmékkel fizettem,nem tetszett neki,de ez van”
„Sajnos ennyire ki vagyunk szolgáltatva egy SZOLGÁLTATÓNAK. Engem pár éve 8 hónapos terhesen kért meg egy „kedves” buszvezető, hogy adjak kisebb pénzt (2000 Ft-os volt a címletem). Orosházáról mentem volna Csabára dolgozni, már akkor 735 Ft volt a jegy, úgyhogy siethettem, hogy elérjem a vonatot… Na azóta nem ültem DAKK járatra….”
„Ez már velem is megtörtént. Több esetben is, és ezen felül még számos alkalommal fölényes és arrogáns viselkedés bizonyos sofőröktől. Sajnos a helyzet örök.”
„Ezt velem is eljátszották, leszállítottak és úgy hogy kórházból jöttem haza és nem voltam jól.”
„Nálam múltkor az volt a probléma, hogy miért nem a busz pályaudvaron vettem a jegyet. Amúgy közlöm, hogy a Linamarnal szálltam fel… és pontosan ki volt számolva a 340 ft… Szóval én már meg sem lepődök…
De amúgy meg vannak nagyon kedves sofőrök is akikkel öröm utazni!”
„Természetesen vannak rendes sofőrök! Volt rà példa ,hogy egy olyan soförrel utaztam aki addig nem indult el amíg egy idős néni le nem ült!”
„Minden sofőrnél van váltópénz. Az, hogy mennyi, a cég határozza meg. Mi lenne, ha minden utas 20000 ft-al fizetne, akkor mennyi váltópénzre lenne szükség? Mindenki gondoskodjon megfelelő címletű pénzről, ha utazni akar.
„Az 1000 forintos megfelelő címlet!”
„Erre az esetre kell tartania magànàl egy speciàlis nyomtatvànyt..Ha a címlet akkora hogy nem tud vissza adni kifizeted pl 10ezressel kitölti a papirt amivel igazolod H kifizetted majd a fennmaradó összeget póstàn kapod meg.”
„Pénzváltásra nem kötelezhető – tehát oké, 10.000 Ft-ból nem ad vissza. De 660 Ft-ot köteles lenne visszaadni…”
„A sofőrök viselkedése nem Dakktól függ, igenis el kell mondja, hogy e miatt nem viheti el KEDVESEN és hol tud panaszt tenni…”
„Tegyenek terminálokat a buszokra, hogy lehessen fizetni, húsz éve 90%-ban készpénzzel fizettünk, volt aprónk, most meg rászoktattak, hogy ne a kp forogjon! És elvárják hogy marék apró mindig legyen a zsebemben! Hagyjuk már!”
„Önök nem látnak bele, hogy mekkora nyomás van ezeken az embereken. Hogy szoktak e hibázni?, persze hisz ők is csak emberek. Ők azok akik úgy kezdik minden reggelüket hogy fél lábbal a börtönben vannak. Ők azok akik vigyázzanak az önök családjukra, gyerekeikre, vagy éppen a nagyszülőkre, és juttatják el őket minden egyes nap a-bol b-be. (iskolába, templomba, munkába) Folyamatosan arra ügyelve, hogy önök sértetlenül eljussanak úti céljukhoz. Nem gondolom, hogy általánosítani kellene. Én minden egyes napon az önök családját védem, és azt gondolom, hogy ezzel a kollégák is így vannak. Arról meg, hogy a cégen belül mi folyik mi nem tehetünk. Télen hideg, nyáron meleg, sorolhatnám… Talán kicsit több megbecsülést érdemelnének ezek az emberek.”
„A tisztelet sohasem elvárható! Azt ki kell érdemelni! Aki nem bírja a nyomást, az nem való erre a pályára! Más dolog hibázni és más dolog a fáradságot, mérget kitölteni valakin, tisztelet ide vagy oda!”
Az esettel kapcsolatban megkerestük a DAKK Zrt.-t is, írásban válaszoltak:
„Sajnálattal értesültünk a levelében leírtakról. Társaságunk elvárása munkatársaival szemben az udvarias, utasorientált és szabályszerű munkavégzés. Autóbusz-vezetőinknek érvényes fizetőeszközzel történő fizetés esetén minden esetben el kell szállítaniuk az utazásra jelentkezőt. Abban az esetben, ha a visszajáró összeget az autóbusz-vezető elegendő váltópénz hiánya miatt nem tudja visszaadni, úgy annak összegéről „Elismervényt” állít ki utasunk részér, amelyet Társaságunk postai úton, vagy átutalással térít meg.
Az esettel kapcsolatban Társaságunk vizsgálatot kezdeményezett, valamint nyomatékosan felhívtuk munkatársunk figyelmét arra, hogy a DAKK Zrt. képviselőjeként lényeges munkaköri feladatát képezi az utasokkal szembeni udvarias szolgáltatói magatartás tanúsítása.
Utasunktól ezúton is elnézést kérünk a történtekért!”
Mint ahogyan azt fentebb olvashatták, nem egyedi esetről van szó. A probléma évek óta fennáll és megoldásra vár. Igaza van annak is, aki azt mondja: „a sofőr nem pénzváltó”, de talán az is okkal háborodik fel, aki 1000 forintos címlettel nem tud egy 340 forintos jegyet megvásárolni, majd leszállítják a buszról. Hangsúlyozzuk: nem tudunk, és nem is szeretnénk igazságot tenni az ügyben!
Az eset bemutatásával nem a DAKK Zrt. rossz színben való feltüntetése volt a cél, sokkal inkább az, hogy megoldás szülessen a hasonló ügyek elkerülése érdekében.