Hogyan segít az iskolapszichológus?

Fotó: Körös Hírcentrum

Az amerikai filmekben, sorozatokban rendszeresen láthatjuk, hogy a középiskolákban egy tanácsadó segít a diákoknak a hétköznapi problémáik, vagy a komolyabb nehézségek leküzdésében. Ez a lehetőség ma már nálunk is adott a fiataloknak.

Az iskolapszichológia mint tudományterület már komoly hagyományokkal rendelkezik, viszont Magyarországon még viszonylag újnak számít – mondta el Körömi Kitti pedagógiai szakpszichológus, aki a Békéscsabai Szakképzési Centrum több tagintézményében tölti be ezt a tisztséget. A hétköznapok során elsősorban a pedagógusok munkáját igyekszik megkönnyíteni, napi szinten velük és a diákokkal tartja a kapcsolatot, ha kell, a szülők bevonásával.

Fontos, hogy még a probléma kialakulása előtt legyen meg a kommunikáció lehetősége. Meg kell adni a lehetőséget a diákoknak és a tanároknak is, hogy bármikor fel tudják keresni a szakembert. Például amikor az új tanévben egy osztályt megkap a pedagógus, akár mint osztályfőnök, akár mint szakoktató, jó, ha beszélget erről a közösségről a pszichológussal (milyen változások vannak hétről hétre, be kell-e avatkozni valahol a tanulók egymás közti viszonyaiba). Sokszor egy probléma kapcsán nem is kell a pszichológus személyes megjelenése, elég, ha a tanárnak ad tanácsot, mit hogyan tegyen az adott osztályban.

Ami nagyon tipikus probléma, hogy amikor megérkeznek a kilencedikesek, akkor számukra minden nagyon új, sokféle szituációhoz kell alkalmazkodjanak. Általában az első félévben ezért a jegyeik is rosszabbak, amitől még stresszesebbek. A pedagógusok is tisztában vannak már ezzel, ők úgy tudnak segíteni, ha több esélyt adnak a gyerekeknek a javításra, ha türelmesebbek, és nem vonnak le azonnal következtetéseket egy-egy diákkal kapcsolatban, hanem megvárják, hogy megszokják az új környezetet.

Azért Körömi Kitti maga is rendszeresen találkozik az osztályokkal, a tanév elején például minden kilencedikes osztálynak bemutatkozik, később pedig prevenciós órákon beszélgetnek egy felmerülő, aktuális témáról. A konfliktuskezelés vagy a stresszkezelés rendszeresen elő szoktak kerülni, régebben beszéltek még az internetes zaklatásról is, viszont általában osztályfőnöktől függ, mennyi ehhez hasonló órát iktatnak be. Ha csak ilyen szinten is, de fontos a szakember számára a személyes kapcsolat.

Sokszor az jelent talán inkább problémát, hogy a fiatalok nem ismerik az iskolapszichológus tevékenységét, nem tudnak arcot társítani a névhez. Nem az a cél, hogy a problémás gyereket kiemeljék és “megszereljék”, hanem hogy ha tényleg baj van, akkor a diák akár egyedül is merjen úgy dönteni, hogy segítséget kér.

A Körömi Kittivel készült teljes interjút itt meghallgathatja:

Szóljon hozzá!

 

Please log in to vote

You need to log in to vote. If you already had an account, you may log in here

Alternatively, if you do not have an account yet you can create one here.