A kétnyelvű családi környezet előnyei már a hathónapos kisbabáknál megmutatkoznak. Egy új kutatás szerint kitartóbb a figyelmük, mint az egynyelvű családba született babáknak.
A kanadai Yorki Egyetem Egészségügyi Karának kutatói megállapították, hogy a kétnyelvű környezetnek jelentős hatása van a gyermekek figyelmének korai fejlődésében. Ennek kognitív előnyei egész életükre kihatnak. A Developmental Science folyóiratban publikált tanulmány szerint az egyetem tudósai két különálló kutatás végeztek. Ezekben a kisbabák szemmozgásán mérték le figyelmüket és tanulási képességüket. A picik egy kamerával felszerelt bölcsőben feküdtek és képeket mutattak nekik. A figyelemmel kísért babák egyik csoportja egynyelvű környezetben nevelkedett, míg a másik csoportban minden kicsi egyenlő időarányban két nyelvet hallott.
A kísérlet rávilágított arra, hogy a figyelem fejlődésére komoly hatással van a kétnyelvű környezet. Máshogy alakul ki és fejlődik a figyelem az ilyen családban felnövő babáknál. Ez azért fontos, mivel a figyelem minden megértés alapja – hangsúlyozták a kutatók. Az első kutatásban a kisbabák előtt egy képernyő jelent meg, amelynek középpontjában két kép közül hol az egyik, hol a másik tűnt fel. Attól függően, hogy melyik kép volt a központban, a képernyő jobb vagy bal szelén tűnt fel a tekintetet vonzó következő célkép. Tehát amikor a középpontban egy rózsaszín-fehér kép volt, azt a baloldalon követte egy másik kép, ha egy kék-sárga kép volt a középpontban, azt a jobboldalon követte a látnivaló. Ezt a szabályt minden gyerek megtanulta.
A második kísérlet a félidejéig ugyanezen a módon folyt, de akkor a kutatók megváltoztatták a szabályt. Kiderült, hogy a kétnyelvű környezetben élő kisbabák könnyebben megtanulták az új szabályt és gyorsabban tudták, hogy a képernyő melyik szélén fog feltűnni a kép – mondta el a tanulmány egyik szerzője, Scott Adler professzor. A kutatók szerint a fejlettebb figyelem a komplexebb környezetnek köszönhető. Ebben a kisbabák szimultán tanulnak és különböztetnek meg két nyelvet. Az a különösen izgalmas a kutatás eredményében, hogy olyan kisbabákat figyeltek meg, akik még nem kétnyelvűek. Csak hallják a kétnyelvű környezetet és annak már hatása van a kognitív képességeikre – hangoztatta Adler – írja az MTI.