Miklós Attila: Egy számok nélküli számháború zajlik

miklós Fotó: Körös Hírcentrum

Hamarosan lezárul az ötéves önkormányzati ciklus. Az elmúlt esztendők tapasztalatairól Miklós Attila önkormányzati képviselőt kérdeztük a Körös Hírcentrum stúdiójában.

hirdetés

Ebben az öt évben nagyon sok sikert ért el a város, viszont számos olyan ügy is van, amiben nem történt előrelépés – kezdte Miklós Attila. A kórház adósságállománya például egy ilyen eset. Ez nem feltétlenül az önkormányzathoz kapcsolódik, viszont nem történt előrelépés. Szintén ilyen a vasúti közlekedés: hiányzik az IC-vonat, nem jó a közlekedés Budapest felé. A Modern Városok Program fejlesztései tekintetében is kevés elmozdulást lát a képviselő. A tervezésre megérkezett a pénz, elkezdődtek munkálatok, viszont például a sportuszoda kapcsán szerinte lehetne nagyobb léptékkel is haladni.

hirdetés

A turizmus tekintetében sem lettek új attrakciók, amelyek növelnék a város bevételeit. Éppen ezért is talán még szomorúbb, hogy az István malom, a város egyik nevezetessége ilyen állapotba került. Az elmúlt kb. 10 évben a belváros is hatalmas átalakuláson ment át. Lett egy nagy főtér, ami ugyan sok program számára kiváló helyszín, de nincs egységes megjelenése és túl sok a különböző betonfelület. Még körülbelül négy milliárdot fordítanak majd erre a területre a Munkácsy-negyed kialakítása kapcsán. Miklós Attila szerint ezt úgy kellene megtenni, hogy az eddigi fejlesztéseket feljavítva turistacsalogató látványosságok jöjjenek létre. A Körös Hotel helyzete sajnos elkeserítő. Arra felhívta a figyelmet a képviselő, hogy sokat tett az önkormányzat a kialakult állapotok megoldására. De a lehetőségeik elfogytak.

Békéscsaba pénzügyi, gazdasági helyzetét tekintve elmondható, hogy bukdácsol. Persze minden év végére megoldódott valahogy a helyzet, amit sokan sikerként könyvelnek el. Ugyanakkor hiányzik egy hosszú távú elképzelés a vezetés részéről. A vagyoni bevételeket eladásokkal kívánják növelni, viszont az ingatlanvagyon is véges. Ezért kellene olyan lehetőségeken gondolkodni, amelyek egyenesben tartják a város szekerét – tette hozzá Miklós Attila. A helyi vállalkozások sokat tesznek a település gazdasági stabilitásáért, de kellenének még lehetőségek.

Az M44 miatt sokan fanyalognak – hamarabb kellett volna, nem lesz elég hatásos, stb. Viszont abba gondoljon bele mindenki, hogy ez a fejlesztés a határon túli területek felé is újabb kaput nyit. Együtt kell az újonnan elérhető vállalkozásokkal gondolkodni. De ez a közös gondolkodás erősödhet például az oktatás területén is. A felsőoktatási intézmények együttműködése már tervben van.

Ma nagyon fontos része a költségvetésnek, hogy milyen bevételeket tud a város realizálni, milyen állami támogatások, fejlesztési támogatások érkeznek. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy ezeket a pénzeket milyen hatékonysággal költik el. Ahhoz, hogy Békéscsaba életében előrelépés legyen, erre kellene a fókuszt helyezni. A Vagyonkezelő Zrt.-től a hatékony működést kell elvárni, ezt kell tudni meghatározni a tulajdonosnak. Ennek ellenére ma egy számok nélküli számháborúban játszik mindenki: az egyik oldal szerint rosszul gazdálkodik, a másik szerint jól. Viszont valódi adatokat egyik sem tud felmutatni.

A fejlesztésekkel kapcsolatban Miklós Attila rendszeresen hangoztatja, hogy meg kell fontolni a későbbi fenntarthatóságot is ahhoz, hogy el lehessen dönteni, drága vagy sem. De minden fejlesztési lehetőséget megragad az önkormányzat, mert nem tudni, 2021 után lesz-e még külső támogatás. Egyesével mind a Modern Városok Program, mind az uniós fejlesztések fontosak. De idővel a város a teljesítőképessége határára fog érni. Ezért nem mindegy, minek a fenntartására marad végül anyagi fedezet.

A Miklós Attilával készült teljes interjút itt meghallgathatják:

hirdetés

Szóljon hozzá!

99 − = 90