Pénteken kezdődik a Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének felújítása. A hét hónapig tartó munkálatok alatt a pályaudvar utascsarnoka zárva tart – mondta Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kedden Budapesten sajtótájékoztatón.
Az államtitkár hozzátette, a fejlesztésnek köszönhetően elvégzik a vágánycsarnok tetőszerkezetének, a csatlakozó üvegszerkezetek, a pénztárcsarnok, az épületben működő gyorséttermet és hat homlokzati torony tetőszerkezetének műemléki rekonstrukcióját. Mosóczi László kiemelte, 2010 óta európai uniós társfinanszírozással több mint 1300 milliárd forint jutott vasúti projektekre. 2020 azonban vélhetően rekord év lesz, csaknem 300 milliárd forint hasznosulhat kötöttpályás korszerűsítésekben. Példaként említette, hogy idén a kivitelezők egyebek mellett a Püspökladány-Debrecen és a Szombathely-Kőszeg vasútvonalak korszerűsítésén dolgoznak. Valamint befejezik a kaposvári intermodális csomópont munkálatait.
Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára elmondta, a vasút stratégiai eszköz Budapest és az elővárosok közlekedésében. A kormány aranytartaléknak tartja a vasúti közlekedést, amely még rengeteg kihasználatlan lehetőséget kínál. Az államtitkár beszélt arról is, hogy a következő lépés, a főváros vezetésével közösen, a jelenleg meglehetősen elhanyagolt Nyugati tér megújítása lehet. Erre azért van szükség, mert naponta több százezer utas fordul meg itt. A Nyugati tér érinti a hármas metró és a 4-es és a 6-os villamos vonalát is. Előbbi 550 ezer, utóbbi pedig naponta 400 ezer utast szállít.
Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a pályaudvar felújításáról elmondta, a fejlesztés részeként több mint 8200 négyzetméteren rekonstruálják a pályaudvar tetőszerkezetét. Megújul a vágánycsarnokban található felsővezeték-hálózat és az utastájékoztatási rendszert is modernizálják. Közölte, a beruházásra azért van szükség, mert a Nyugati a legforgalmasabb pályaudvar Magyarországon. Évente 18 millió utas fordul meg itt, naponta 480 vonat halad át a pályaudvaron. Ráadásul az elmúlt 40 évben nem végeztek átfogó felújítási munkálatokat a pályaudvaron. A MÁV Zrt. az MTI érdeklődésére közölte, a Magyar Építő Zrt. hajtja majd végre a fejlesztéseket. Ezek összköltsége csaknem 9 milliárd forint.
Homolya Róbert arra is felhívta a figyelmet, hogy a december 7-ig tartó felújítás alatt megváltozik a vonatok indulási és érkezi helyszíne. A vasúttársaság helyszínen kiadott közleményében példaként említették, hogy május 11-én 4 órától június 19-én 22.15-ig a Budapest-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony vonalon közlekedő sebesvonatok Zugló megállóhelyről indulnak és oda érkeznek a Nyugati pályaudvar helyett. Mindezek miatt a társaság azt kérte az utasoktól, hogy a pályaudvaron végzett felújítási munkálatok ideje alatt a menetrendekről a www.mav.hu/nyugati oldalon még indulás előtt tájékozódjanak.
Homolya Róbert arról is beszámolt, hogy a vasút fejlesztése a járványhelyzetben sem állt le. Hamarosan megkezdődik a Keleti pályaudvar teljes vizes blokkjának felújítása. A későbbiekben pedig erre épül majd a pályaudvar aluljáró szintjének és vágánycsarnok szintjének akadálymenetesítése. A tervezett fejlesztések várhatóan jövő nyáron zárulnak le.
Kiemelte, a járványhelyzetben a járműveket minden nap fertőtlenítik. A le- és felszálló utasok számára a társaság munkatársai ingyenes kézfertőtlenítést biztosítanak a pályaudvarokon. Hétfő óta pedig a vasúti kocsikban is kötelezővé tették a szájmaszkok használatát. Homolyan Róbert elmondta, a MÁV a jelen helyzetben is mindent megtesz az utasigények kiszolgálása érdekében. Ugyanakkor megjegyezte, hogy a járvány miatt az utasok száma 80-90 százalékkal csökkent a korábbi időszakhoz képest – írja az MTI.