Íme néhány válasz a gyakran feltett kérdésekre a szúnyoggyérítés kapcsán.
Ki a szervezője az állami szúnyoggyérítési programnak?
A központi szúnyoggyérítési programot a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 23. § (6) bekezdése értelmében 2017. január 1-től a katasztrófavédelem vezetője irányítja, amelyet a BM OKF Gazdasági Ellátó Központ (a továbbiakban: BM OKF GEK) útján lát el.
Milyen szempontok alapján jelölték ki a szúnyoggyérítési programban részt vevő településeket?
A gyérítések megkezdése előtt az Országos Tisztifőorvosi Feladatokért Felelős Helyettes Államtitkárság adatai alapján került felmérésre, hogy mely régiókban volt szükség az elmúlt években a csípőszúnyogok elleni szervezett védekezésre. Az adatok kiegészítésre kerülnek az elmúlt évek ár- és belvízi védekezése során szerzett információkkal, valamint az előzetes szakértői javaslatokkal.
Településünk nem szerepel a programban, de szeretnénk részt venni az állami szúnyoggyérítési programban. Mit tehetünk?
Amennyiben településén szúnyoginváziót tapasztal, megkeresésével forduljon a település nevében nyilatkozatra jogosult önkormányzathoz. A település a szúnyoggyérítés iránti kérelmét az illetékes fővárosi vagy megyei katasztrófavédelmi igazgatóság email címén, vagy az ugyfelszolgalat.gek@katved.gov.hu központi email címen jelezheti.
Szakértők megvizsgálják a bejelentés indokoltságát, és jelzésük alapján felvesszik a települést az országos szúnyoggyérítési programba.
Településünkön volt már irtás, de nem csökkent a szúnyogok száma. Kihez fordulhatunk, ha a gyérítés ismétlését szeretnénk kérni?
Több térségben jellemző, hogy a meglévő csípőszúnyog-tenyészőhelyek miatt, illetve azért, mert a vérszívók külterületekről berepülnek, a szúnyoginvázió a kezelések után ismételten kialakul. Környezetvédelmi okokból a természetben tartósan megmaradó készítmény szúnyogirtásra nem engedélyezett, ezért a legtöbb helyen több gyérítési alkalmat terveznek. Amennyiben ennek ellenére is jelentős inváziót tapasztal, megkeresésével forduljon a település nevében nyilatkozatra jogosult önkormányzathoz. A település a szúnyoggyérítés iránti kérelmét az illetékes fővárosi vagy megyei katasztrófavédelmi igazgatóság email címén, vagy az ugyfelszolgalat.gek@katved.gov.hu központi email címen jelezheti.
Településükön az önkormányzatok végezhetnek-e önállóan szúnyoggyérítést?
Az önkormányzatok a központi program mellett saját költségvetésük terhére önállóan is végezhetnek szúnyoggyérítést.
BM OKF