Új időszámítás jön a kötelező jótállásban, fogyasztóvédelemben

jótállás Illusztráció: Pixabay

Jövő januártól több ponton jelentősen változik a kötelező jótállás, illetve a minőségi kifogás intézésének szabályairól szóló rendelet. A leglényegesebb változás minden bizonnyal az, hogy 2021-től a termékek értékétől függően, sávosan változik a kötelező jótállás időtartama.

Jelenleg ugyanis valamennyi, bruttó 10 ezer forint feletti értékű termék esetében egységesen egy esztendő a kötelező jótállás időtartama. Ezt módosítja a jövő januártól életbe lépő rendelet. Eszerint 2021-től a 10 ezer és 100 ezer forint közötti termékeknél továbbra is marad az 1 év. A 100-250 ezer forintot kóstáló portékák esetében ennek duplájára, míg a 250 ezret meghaladó árú termékek esetében 3 évre emelkedik a kötelező jótállás időtartama.

Az is fontos, hogy bővül a kötelező jótállással érintett termékek köre. A jogalkotó lépést tart a fogyasztói társadalom szülte igényekkel, kihívásokkal és a korral. Hiszen számos gyakorlati (jogi) problémára reagálva kerültek bele a rendelet mellékletébe az ajtók, ablakok, reluxák, riasztóberendezések is. Mi több, vége lehet a sok bosszúságnak a garázsajtókkal, garázskapukkal is. Hiszen ezen termékekre is kötelező jótállást kell adniuk az eladóknak. Januártól a rendelet hatálya kiterjed a zuhanykabinokra, kádakra és csaptelepekre. De a napkollektorok, napelemrendszerek, valamint a légdeszkák (hoverboardok), elektromos rollerek és az úgynevezett nyílt drónok is szerepelnek a mellékletben.

A rendelet új szabályokkal veszi elejét a végeláthatatlan javításoknak. 2021. január 1-től amennyiben már az első javítás alkalmával nyilvánvalóvá válik, hogy a termék nem javítható, úgy a vállalkozásnak 8 napon belül ki kell cserélnie azt. Ha a cserére nincs lehetősége ugyanezen időn belül a vételárat vissza kell fizetnie a vásárlónak. Ugyanezek a szabályok érvényesek akkor is, ha már negyedik alkalommal visszük vissza javítani a terméket. Vagy ha az 30 napon belül nem javítható. (Kivételt képeznek ez alól többek között az autók, elektromos kerékpárok, négykerekű motorok, motorkerékpárok.)

A fogyasztók védelmét szolgálja az a pontosítás is, hogy ha a javítás ideje a 15 napot meghaladja, arról a vásárlót tájékoztatni kell. A jótállás kezdő időpontja a jövőben – a legtöbb esetben – a termék vásárlásának a napja. Új szabály, hogy a termék javítása esetén a jótállás időtartama annyival meghosszabbodik, amennyi ideig a fogyasztó azt a hiba miatt rendeltetésszerűen nem használhatta.

A csomagolás megőrzése a továbbiakban sem lehet feltétele a jótállási igény érvényesítésének, vagyis nem kell megőrizni a dobozokat. A joggyakorlat további finomhangolásának köszönhetően a fogyasztó januártól a javítás iránti igényét nemcsak a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál, hanem a vállalkozás székhelyén, bármely telephelyén, fióktelepén is érvényesítheti. A rendelet a javítószolgálatok számára is szigorú tájékoztatási kötelezettséget ír elő.

A rendelet újítása az elektronikus jótállási jegy bevezetése is. Így nem kell a papír alapú jótállási jegyekre vigyázni, hiszen az elektronikus jótállási jegy érkezhet akár e-mailben, de megkaphatjuk kétdimenziós vonalkód (QR-kód) formában is – írja a bekesijarasok.hu.