Mérőóra-leolvasás ürügyén csalók próbálhatnak bejutni az otthonokba, magukat egy-egy energia- vagy közműszolgáltató cég munkatársainak kiadva – figyelmeztet a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) az egyre gyakoribb bejelentések alapján pénteki közleményében.
Mint írták, a szolgáltató által a helyszínen végzendő munkákról – a váratlan mérőhelyi ellenőrzés kivételével – értesítést kapnak a fogyasztók. Azokról előre tudnak, ahogy ismert a várható mérőleolvasás időpontja is. A mérőcsere dátumát előre egyeztetve végzik a szolgáltatók, az esetleges karbantartási, javítási időszakról szintén értesítést küldenek.
Mindig legyen gyanús, ha ezeken az időpontokon kívül érkezik valaki – írták. A közműszolgáltatók szakemberei vagy megbízottjai fényképes igazolvánnyal vagy megbízólevéllel rendelkeznek, amelyet az érkezést követően felmutatnak. A fogyasztók is kezdeményezhetik az igazolvány, megbízólevél bemutatását. Amennyiben nem meggyőző a dokumentum, a szolgáltató telefonos ügyfélszolgálatán ellenőrizni lehet a szakember személyét és a helyszíni munka valóságtartalmát.
Az energiahivatal kiemelte: a szolgáltatók emberei soha, semmilyen okra hivatkozva nem fogadhatnak el készpénzt. Nem kérhetik tehát sem az állítólagosan elmaradt számla kifizetését, sem a helyszíni munkavégzés díját. Fontos tudni, hogy a szolgáltatók alapvetően ügyfélszolgálati csatornáikon keresztül kezelnek személyes adatokat.
Mint írták, előfordulhat ugyanakkor, hogy a szolgáltatók piackutatási céllal személyesen keresik fel a fogyasztókat. Ebben az esetben a felkereső személynek megbízólevéllel, adatkezelési tájékoztatóval kell igazolnia magát. „Általános szabály: akit beengednek, ne hagyják egyedül és ne engedjék, hogy elterelje a figyelmüket. A visszaélésről haladéktalanul tegyenek feljelentést és tájékoztassák a szolgáltatót is” – írta a MEKH.
Forrás: MTI