A hamisított játékok veszélyeire figyelmeztet több szervezet

gyermekek, hamisított Illusztráció: Pixabay

A hamisított játékok veszélyesek lehetnek. És az általuk okozott gazdasági kár is jelentős – figyelmeztet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, valamint a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület közös közleménye.

Az MTI-hez vasárnap eljuttatott tájékoztatásuk szerint a nem megbízható forrásból származó játékszerek fulladást okozhatnak, mérgező vegyi anyagokat tartalmazhatnak. Esetleg olyan hangosak is lehetnek, hogy károsíthatják a gyermekek hallását. Az általuk okozott gazdasági kár Magyarországon évente meghaladja a 3,3 milliárd forintot, és ehhez hozzájön a viszonteladók vesztesége is – írták.

Az Európai Bizottság adataira hivatkozva hangsúlyozták, hogy a hamisított játékok aránya az EU-t célzó illegális kereskedelemben is jelentős. Hiszen a közösség külső határain 2018-ban lefoglalt 27 millió hamis termék 14 százalékát a hamis játékok tették ki. Ez a második legnagyobb arány a cigarettát követően. Uniós felmérések szerint ráadásul a játékszektort érintő hamisítások miatt az elmúlt években több mint 13 ezren veszítették el az állásukat – tették hozzá.

A közlemény szerint az Europol januárban zárult, Magyarországra is kiterjedő akciója szintén jelentős mennyiségű hamisítást derített föl. És ennek eredményeként 125 bírósági eljárás indult. A lefoglalt játékokat rendkívül nehéz megkülönböztetni az eredetiektől. Szinte mindig komoly egészségügyi kockázatot jelentettek, ugyanis nem estek át a törvény által előírt szigorú biztonsági vizsgálatokon.

Idézték a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának elnökét, Pomázi Gyulát, aki közölte: a magyar hatóságok folyamatosan dolgoznak azon, hogy visszaszorítsák a hamis játékok piacát. Az elnök arra hívta fel a figyelmet, hogy vásárláskor fontos tájékozódni, és érdemes magyar gyártótól származó terméket vásárolni. Mivel a hamisított játékok szinte pontos másolatai az eredeti termékeknek, a három szervezet közös közleményében a megelőzés leghatásosabb módszereként azt ajánlotta, hogy a vásárlók a közismert forgalmazókat, márkaboltokat keressék. Olcsó termékekkel nem éri meg kockáztatni – írták.

Forrás: MTI