Tovább erősítik a fogyasztói jogokat 2022 májusától. Új szabályok lépnek életbe a trükkös árleszállítások megakadályozása érdekében – jelentette be az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján.
Schanda Tamás elmondta: a jövőre esedékes változások értelmében árcsökkentést csak úgy lehet majd bejelenteni, ha a korábbi árként olyant szerepeltetnek, ami az akciózást megelőző harminc napban a legalacsonyabb volt. A rendelkezés véget vet annak a trükközésnek, hogy egy terméket néhány napra drasztikusan feláraznak, majd ebből kínálnak látszólag nagy engedményt – hangsúlyozta az államtitkár.
A cél, hogy a magyar emberek tisztességes, kiszámítható cégektől vásárolhassanak. A becsületes hazai kereskedők pedig ne szenvedjenek hátrányt azok miatt, akik látszólag jobb ajánlatot tesznek. Valójában viszont átverik az ügyfeleket – fogalmazott az államtitkár.
Schanda Tamás felidézte, hogy több szigorítást is bevezettek a fogyasztóvédelem terén. Példaként említette, hogy a jótállással kapcsolatban új szabályok léptek hatályba idén. Korábban általánosan egy év volt a jótállási időszak. Idéntől azonban a drágább termékekre hosszabb garancia van. 100 ezer forint felett két év, 250 ezer forint felett pedig három év – emlékeztetett.
Az államtitkár felhívta a figyelmet arra, ha egy termék ára csak pár forinttal van valamelyik határérték alatt, a jótállási időszak akkor is rövidül. Ezért érdemes mérlegelni, hogyan éri meg jobban a vásárlás. A közelgő év végi, karácsonyi bevásárlási időszak kapcsán hangsúlyozta: ilyenkor igazán oda kell figyelni arra, hogy mit, milyen feltételek mellett vesznek meg a fogyasztók akár egy hagyományos üzletben, akár egy webshopban.
A kereskedőnek az üzletben mindig a vásárló által ténylegesen fizetendő eladási árat kell feltüntetnie. Ha kétféle árat tüntet fel, az alacsonyabbikon köteles eladni a terméket. Még akkor is, ha csak egy elütés miatt került oda a kisebb összeg. Az akciós áraknál nem elég csak az engedmény százalékos mértékét kiírni. A vásárlónak a teljes eredeti árat is látnia kell – ismertette az államtitkár.
Kiemelte: a webshopok esetében érdemes ellenőrizni, hogy mi áll a „kapcsolat” menüpont alatt. Külföldi cégek esetében eltérő szabályok lehetnek érvényesek, mint Magyarországon. Így célszerű átgondolni, hogy más garanciális feltételek mellett is megéri-e megvenni az adott terméket. Előfordulhat, hogy a hibás termék országhatáron túlra postázása többe kerül a vételárnál – tette hozzá.
Olyan oldalról nem érdemes vásárolni, amelyen nem szerepel cégnév, a megadott elérhetőség csak egy e-mail cím. Mert nagy az esély arra, hogy csalásról, átverésről van szó – fejtette ki Schanda Tamás. Az államtitkár jelezte: a fogyasztóvédelem munkatársai összeállítottak egy adatbázist is a jogsértő webáruházakról. A www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu címen elérhető listában azt is jelzik, ha egy adott cég már teljesítette azokat a feltételeket, amelyeket a korábbi ellenőrzés során nem. Tehát fogyasztóvédelmi szempontból már megfelelően működik.
Kitért arra is: a törékeny műszaki, vagy egyéb cikkek megrendelésekor érdemes utánanézni, hogy a webáruház biztosít-e olyan szállítási módot, amelynél lehetőség van a futár jelenlétében meggyőződni a termék sértetlenségéről. Az online megrendelt, megvásárolt termék esetében 14 nap van arra, hogy a vevő elálljon a vásárlástól, bizonyos speciális termékcsoportoktól eltekintve. Az elállási jog akkor is megilleti a vásárlót, ha az online rendelt terméket az üzletben vette át. És az sem szabályos, ha a cég az eredeti csomagolás meglétéhez köti a termék visszavételét – hívta fel a figyelmet Schanda Tamás.
Forrás: MTI