1,5 milliárd forintot fordíthat kerékpárutak üzemeltetésére, karbantartására és felújításokra a Magyar Közút

felújításokra, Kerékpárosbarát, kerékpárút, Kerékpárosklub, Magyar Falu, 2030, kerékpáros, kerékpár, kerékpározás, megvilágosodás Illusztráció: Pixabay

Az üzemeltetési és karbantartási feladatokon túl 2022-ben felújításokra is fedezetet biztosít az országos kerékpáros hálózatra fordítható 1,5 milliárd forint. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a tavalyi kerethez képest 50 százalékkal több támogatást biztosított a Magyar Közút Nonprofit Zrt. gondjaira bízott mintegy ezer kilométernyi kerékpárút fenntartásához.

A kormány 2018-ban vonta be a hazai kerékpáros hálózat fenntartásába a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t. Az elmúlt években jellemzően önkormányzatoktól összesen 1036 kilométernyi kerékpárút került a társaság kezelésébe. A Magyar Közút egységes gyakorlat szerint gondoskodik a lakott területen kívüli, főutakkal párhuzamos vagy törzshálózati szakaszok üzemeltetéséről és karbantartásáról. A közútkezelő mérnökségi hálózatára és szakembereire építve magasabb színvonalon, megbízhatóbban végzi a külterületi kerékpárutak fenntartását.

Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos elmondta: „A 2021-es év a kerékpározásban a rekordok éve volt, soha ennyien nem kerékpártúráztak Magyarországon. Ez nem véletlen, ugyanis az elmúlt években számos hiányzó láncszemet jelentő kerékpárút készült el. Ma már biztonságosan tekerhetünk például Budapestről a Duna bal partján Dunakesziig, sőt Ipolydamásdig. A jobb partján pedig Szentendréig. Körbebiciklizhető a Tisza-tó, amelynek kerékpáros hídjain tavaly 150 ezren tekertek át. A Magyar Közút munkájának köszönhetően érezhetően javult az országos kerékpárutak állapota. Az építés és a karbantartás mellett jelenleg közel 1000 kilométer kerékpárút tervezése van folyamatban. A kerékpáros fejlesztések továbbra is azt szolgálják, hogy Magyarország 2030-ra Európa egyik legélhetőbb, legegészségesebb országává váljon.”

Schanda Tamás, az ITM miniszterhelyettese kifejtette: „Az irányt kijelöltük és haladunk tovább az úton. A tavalyi támogatási összeghez képest jelentősen megemelt keretnek köszönhető, hogy idén az EuroVelo 6 Duna-menti kerékpárút több szigetközi szakasza megújulhat. Az ITM jelenleg mintegy 850 kilométernyi fejlesztés kivitelezését és előkészítését támogatja összesen 50 milliárd forinttal. A tavalyi év eredményei közül kiemelhetjük 60 kilométernyi új kerékpárút megépítését 10 milliárd forint értékben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásaiban. Ezek részeként több mint 32 kilométeren értek célba a Balatoni Bringakör korszerűsítését szolgáló munkák. Szintén tavaly készült el a Győr-Pannonhalma és a Vámospércs-Nyírábrány összeköttetés. A felújított tokaji Erzsébet királyné Tisza-híd pedig kerékpáros és gyalogos konzolokkal gyarapodott. A NIF fejlesztéseiben 2022-ben már közel 120 kilométer kerékpárutat adhatunk át, többet, mint tavaly és tavalyelőtt összesen. A hazai hálózat folyamatos bővítésével így most már az ország minden részében kényelmesebbé és biztonságosabbá válik a biciklizés.”

Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója kiemelte: „Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy az egységes, országos szintű kezeléssel nagymértékben javult a kerékpárutak állapota. Emiatt is egyre népszerűbb a kerekezés, a legutóbbi forgalomszámlálásunk adatai szerint a hétvégéken átlagosan 17 százalékkal, a hétköznapokon negyedével-harmadával többen bicikliznek. Társaságunk célzott eszközbeszerzésekkel erősítette képességeit, összesen húsz speciális traktorral és adaptereikkel gyarapítottuk járműállományunkat. Az újabb keretemeléssel még többet tudunk tenni az országos kerékpárutak szolgáltatási színvonalának megőrzéséért, emeléséért.” – számolt be a minisztérium.