Az orosházi gazdák számára közlekedési szempontból nélkülözhetetlen vasúti átjárókat szüntettek volna meg a gyorsabb utazás érdekében. Azonban az összefogás és az egyeztetések hatására négyből kettő megmaradhat.
Az Orosháza és Térsége Gazdakör elnökségében több változás is történt az elmúlt időszakban. 2020-ban határozott a gazdakör vezetése arról, hogy a gazdatársadalomban zajló generációváltást lekövetik a szervezetben is, így több poszton fiatalítás történt – árulta el Brlázs Róbert, a szervezet elnöke, aki Horváth Józsefet váltotta a poszton. Horváth József továbbra is mint alelnök segíti a munkát. Az új elnökség, átgondolva, hogy milyen irányba haladjanak tovább, új programokat is indított a gazdák érdekében. A cél a gazdakör fiatalítása és bevonása az érdekképviseleti munkába.
Egy tematikus rendezvényként az orosházi nagyüzemek vezetőit és a földügyi ügyintézőket hívták meg egy előadásra a földtörvény változásaival kapcsolatban. Viszont ugyancsak a nagyüzemek képviselőivel igyekeznek egy szorosabb együttműködést kialakítani, őket szintén bevonni az érdekképviseleti munkába egy kerekasztal-beszélgetés keretében.
Többeket megmozgató és összefogásra sarkalló esemény volt az elmúlt hetekben, hogy több, Orosházához tartozó vasúti átjárót meg akartak szüntetni, amelyek viszont szükségesek ahhoz, hogy a gazdák mezőgazdasági gépeikkel nyugodtan, a forgalom zavarása nélkül tudjanak közlekedni. Még tavaly nyáron merült fel, hogy a Békéscsaba-Szeged vasútvonal gyorsítása érdekében szükséges ez a lépés. Azonban őszig ezzel a problémával a gazdák nem tudtak foglalkozni. Akkor bekapcsolódott az egyeztetésekbe az agrártársadalom, és decemberre elérték, hogy a korábban elbontani kívánt négy átjáróból kettő maradhasson. Ebből is látszik, mennyire mozgósíthatók a gazdák, ha valóban a számukra releváns témákról esik szó – tette hozzá az elnök.
Az esettel kapcsolatban Horváth József megosztotta, hogy a szóban forgó vasúti átjárók földutakat érintenek Orosháza keleti részén. Egyeztetés indult a városvezetéssel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel, akik partnerek voltak ebben a párbeszédben. Végeredményben kettő átjárót meg tudtak menteni azzal a céllal, hogy a gazdáknak a gépeikkel ne nagy kerülőt beiktatva kelljen a földjeikre eljutni. Emellett kijelölték azokat a belvárosi területet elkerülő utakat is, amelyeken a gazdák egyik határrészből a másikba át tudnak jutni. Egyes dűlőutak felújítását kezdeményezték az önkormányzatnál is. Bíznak abban, hogy pályázati támogatással ezek a fejlesztések idővel sorra kerülhetnek.
Ehhez kapcsolódóan emelte még ki az alelnök, hogy a külterületi lakosságszám csökkenése miatt az ottani vasúti megállóknál lévő őrházak gyakorlatilag üresen állnak. Horváth József attól tart, hogy ezek az épületek is lebontásra kerülnek, ahogy Székkutas esetében szintén hasonló várható. Az épület helyett valószínűleg csak egy jegykiadó automatát talál majd az utazó. Az alelnök nem szeretné, ha az Orosházi tanyák állomás épülete is erre a sorsra jutna, annál nagyobb múltú építményről van szó.
A Brlázs Róberttel készült interjú itt hallható:
A Horváth Józseffel készült interjú pedig itt: