Sok hamis termék és kalóztartalom jut el a fiatalokhoz egy felmérés szerint

,online vásárlás veszélyei interneten Illusztráció: Pixabay.com

Az európai fiatalokhoz még mindig sok hamis termék és illegális online tartalom jut el – közölte az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala (European Union Intellectual Property Office, EUIPO).

hirdetés

A szervezet megkeresésére az európai fiatalok 37 százaléka választolt úgy, hogy az elmúlt évben vásárolt hamisított terméket, 40 százalékuk pedig fogyasztott illegális online tartalmat. A korábbi adatokkal összehasonlítva nőtt az arányuk, bár országonként jelentős az eltérés. Görögországban a megkérdezett fiatalok 62 százaléka vett szándékosan legalább egy hamis terméket, Csehországban mindössze 24 százalék.

hirdetés

Magyarországon kalóztartalmat 65 százalék egyáltalán nem vett igénybe, és csupán 17 százalék azok aránya, akik szándékosan ilyet választottak. Közülük 75 százalék filmeket, 62 százalékuk sorozatokat, 61 százalékuk szoftvereket keresett a világhálón. A zenék, videójátékok, e-könyvek részesedése szintén jelentős, de nem éri el az 50 százalékot. Hamis terméket arányaiban körülbelül ugyanannyi magyar fiatal vett, mint amennyi az európai átlag. A legtöbben ruhát és cipőt vásároltak.

A közlemény az illegális tartalmak és termékek népszerűségét a kedvezőbb árral és jobb elérhetőséggel magyarázza. A család, a barátok, az ismerősök viselkedése szintén befolyásolhatja a fogyasztási szokásokat, miként az is, ha valakit nem érdekel, milyen forrásból elégíti ki az igényeit. Minden tizedik válaszadó véleményvezérek vagy híres emberek ajánlásait is említette.

A felmérést készítő szervezet ugyanakkor üdvözölte, hogy a kibercsalás és az internetes fenyegetések kockázatait a fiatalok visszatartó körülményként említették. Az adatok alapján a környezetet és a társadalmat érintő kedvezőtlen következményekre szintén egyre többen figyelnek. Az EUIPO 2022-es elemzése az EU 27 uniós tagállamára terjedt ki. A februári felmérésben több mint 22 ezer, 15 és 24 év közötti fiatal vett részt.

MTI

hirdetés