Békéscsaba közvetlen gyorsforgalmi kapcsolatba kerül Budapesttel

körös híd

2025. április 15-én átadják az M44-es gyorsforgalmi út utolsó, Szentkirály és az M5-ös autópálya közötti szakaszát, amely új korszakot nyit Békéscsaba és a térség közlekedésében. A 32,2 kilométer hosszú, kétszer kétsávos útszakasz révén mostantól a megyeszékhelyről közvetlenül, településeken való áthaladás nélkül lehet eljutni Budapestre.

Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy az M44-es egyelőre nem fog közvetlenül csatlakozni az M5-ös autópályához: a gyorsforgalmi út az 5-ös főútra fut ki, és azon keresztül lehet felhajtani az M5-ösre. A közvetlen csomópont megépítése azonban már folyamatban van, és várhatóan 2026-ra készül el, így a jövőben teljes értékű gyorsforgalmi kapcsolat jön létre az M5-össel.

A fejlesztés mérföldkövei

Az M44-es gyorsforgalmi út építése több szakaszban valósult meg:​

  • 2019. októberében adták át a Tiszakürt és Kondoros közötti 61 kilométeres szakaszt.​
  • 2020. decemberében készült el a Kondoros és Békéscsaba közötti 17,6 kilométeres rész.​
  • 2021. végén a Lakitelek és Tiszakürt közötti 10 kilométeres szakasz vált használhatóvá.​
  • 2023. decemberében átadták a Szentkirályi elkerülőt, amely a község belterületét tehermentesíti az áthaladó forgalomtól.​
  • 2024. májusában megnyitották a 4,6 kilométeres Szentkirály–Lakitelek szakaszt, amely két új híddal és egy közel 75 méteres kétnyílású felüljáróval bővítette az úthálózatot.​

Gazdasági és közlekedési előnyök

Az új szakasz átadásával Békéscsaba és a térség közvetlen gyorsforgalmi kapcsolatba kerül az országos úthálózattal, ami jelentős előnyöket kínál mind a lakosság, mind a gazdasági szereplők számára. Az M5-ös autópálya gyorsabb elérhetősége révén a főváros, illetve a nyugat-magyarországi és nyugat-európai piacok is könnyebben megközelíthetők, ami növeli a régió versenyképességét.

A gyorsabb és biztonságosabb közlekedés idő- és üzemanyag-megtakarítást jelent, ami a fuvarozók és a logisztikai cégek számára kiemelten fontos. Emellett csökken a közlekedési terhelés a kisebb településeken, hiszen az új útszakasz tehermentesíti az átmenő forgalomtól például Kecskemétet, Lakitelket és Tiszakürtöt is.

A fejlesztés hosszú távon vonzóbbá teheti Békéscsabát és környékét a beruházók számára is: a javuló közlekedési feltételek, a megbízható és gyors kapcsolat a főváros felé, valamint az alacsonyabb ingatlan- és működési költségek vonzó alternatívát kínálhatnak a nagyvárosi agglomerációkhoz képest.

További előnyt jelent, hogy a térség munkavállalói könnyebben juthatnak el nagyobb munkaerőpiacokra, míg a turizmus is profitálhat a megnövekedett elérhetőségből – különösen a Körösök vidéke és a gyógyfürdőiről ismert települések.

Bővülő kapcsolatok Románia felé

A jövőben az M44-es gyorsforgalmi út Békéscsabától a román határig, Nagyszalonta irányába is meghosszabbításra kerül. A tervezett 43 kilométeres, kétszer kétsávos szakasz előkészítése már folyamatban van, a tervezési szerződést 2024. első negyedévében írták alá, és a tervezési munkálatok várhatóan 2028. júniusáig tartanak. A projekt megvalósítása új határátkelési lehetőséget teremt, erősítve a magyar-román gazdasági és közlekedési kapcsolatokat.​

Az M44-es gyorsforgalmi út fejlesztése nemcsak a közlekedési infrastruktúrát javítja, hanem hozzájárul a térség gazdasági növekedéséhez és a nemzetközi kapcsolatok erősítéséhez is.

Kiemelt kép: 2019-re elkészült M44-es új Körös-hídja.