2025. április 15-én átadják az M44-es gyorsforgalmi út utolsó, Szentkirály és az M5-ös autópálya közötti szakaszát, amely új korszakot nyit Békéscsaba és a térség közlekedésében. A 32,2 kilométer hosszú, kétszer kétsávos útszakasz révén mostantól a megyeszékhelyről közvetlenül, településeken való áthaladás nélkül lehet eljutni Budapestre.
Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy az M44-es egyelőre nem fog közvetlenül csatlakozni az M5-ös autópályához: a gyorsforgalmi út az 5-ös főútra fut ki, és azon keresztül lehet felhajtani az M5-ösre. A közvetlen csomópont megépítése azonban már folyamatban van, és várhatóan 2026-ra készül el, így a jövőben teljes értékű gyorsforgalmi kapcsolat jön létre az M5-össel.
A fejlesztés mérföldkövei
Az M44-es gyorsforgalmi út építése több szakaszban valósult meg:
- 2019. októberében adták át a Tiszakürt és Kondoros közötti 61 kilométeres szakaszt.
- 2020. decemberében készült el a Kondoros és Békéscsaba közötti 17,6 kilométeres rész.
- 2021. végén a Lakitelek és Tiszakürt közötti 10 kilométeres szakasz vált használhatóvá.
- 2023. decemberében átadták a Szentkirályi elkerülőt, amely a község belterületét tehermentesíti az áthaladó forgalomtól.
- 2024. májusában megnyitották a 4,6 kilométeres Szentkirály–Lakitelek szakaszt, amely két új híddal és egy közel 75 méteres kétnyílású felüljáróval bővítette az úthálózatot.
Gazdasági és közlekedési előnyök
Az új szakasz átadásával Békéscsaba és a térség közvetlen gyorsforgalmi kapcsolatba kerül az országos úthálózattal, ami jelentős előnyöket kínál mind a lakosság, mind a gazdasági szereplők számára. Az M5-ös autópálya gyorsabb elérhetősége révén a főváros, illetve a nyugat-magyarországi és nyugat-európai piacok is könnyebben megközelíthetők, ami növeli a régió versenyképességét.
A gyorsabb és biztonságosabb közlekedés idő- és üzemanyag-megtakarítást jelent, ami a fuvarozók és a logisztikai cégek számára kiemelten fontos. Emellett csökken a közlekedési terhelés a kisebb településeken, hiszen az új útszakasz tehermentesíti az átmenő forgalomtól például Kecskemétet, Lakitelket és Tiszakürtöt is.
A fejlesztés hosszú távon vonzóbbá teheti Békéscsabát és környékét a beruházók számára is: a javuló közlekedési feltételek, a megbízható és gyors kapcsolat a főváros felé, valamint az alacsonyabb ingatlan- és működési költségek vonzó alternatívát kínálhatnak a nagyvárosi agglomerációkhoz képest.
További előnyt jelent, hogy a térség munkavállalói könnyebben juthatnak el nagyobb munkaerőpiacokra, míg a turizmus is profitálhat a megnövekedett elérhetőségből – különösen a Körösök vidéke és a gyógyfürdőiről ismert települések.
Bővülő kapcsolatok Románia felé
A jövőben az M44-es gyorsforgalmi út Békéscsabától a román határig, Nagyszalonta irányába is meghosszabbításra kerül. A tervezett 43 kilométeres, kétszer kétsávos szakasz előkészítése már folyamatban van, a tervezési szerződést 2024. első negyedévében írták alá, és a tervezési munkálatok várhatóan 2028. júniusáig tartanak. A projekt megvalósítása új határátkelési lehetőséget teremt, erősítve a magyar-román gazdasági és közlekedési kapcsolatokat.
Az M44-es gyorsforgalmi út fejlesztése nemcsak a közlekedési infrastruktúrát javítja, hanem hozzájárul a térség gazdasági növekedéséhez és a nemzetközi kapcsolatok erősítéséhez is.
Kiemelt kép: 2019-re elkészült M44-es új Körös-hídja.