Polski Fiatok gurultak össze a múlt emlékeivel Békéscsabán

Fotó: Körös Hírcentrum

Az ország különböző pontjairól érkeztek a Polski Fiat rajongói, hogy ezúttal Békéscsabán tartsák baráti találkozójukat. A legtöbb alkalommal a Dunántúlon gyűlnek össze, most azonban a viharsarki város adott otthont a rendezvénynek. A helyi tagok természetesen nem hagyták ki a lehetőséget, hogy csabai kolbásszal kedveskedjenek a messziről jött vendégeknek.

hirdetés

A találkozón felvonuló autók között akadnak gyönyörűen megőrzött, szinte újszerű példányok, és olyanok is, amelyeken már látszik az idő nyoma. Egy dolog azonban közös bennük: a több évtizedes járművek még mindig megbízhatóan működnek, és gondos gazdáik nagy büszkeséggel tartják őket életben.

A Polski Fiat 125p Klub Hungary alelnöke, Kis-Faragó Péter elmondta: többek között Győrből, Budapestről és Kiskunhalasról is érkeztek autósok. Az egyik legkülönlegesebb vendég egy 102 éves hölgy Székesfehérvárról, aki lányával közösen érkezett Békéscsabára egy 54 éves Polski Fiattal. Az autót újonnan vásárolták, és a mai napig kiváló állapotban van.

Polski Fiat találkozó Békéscsaba
Kis-Faragó Péter / Fotó: Körös Hírcentrum

A klub 2007 óta működik, azóta tudatosan építik a hazai és nemzetközi kapcsolataikat. Kétévente a Balaton partján rendeznek többnapos, nemzetközi találkozót, míg a köztes években Lengyelországban gyűlnek össze. Ezekre az alkalmakra Csehországból, Németországból, sőt Luxemburgból is érkeznek résztvevők. Ilyenkor 60–80 autó is összegyűlik, 200 körüli rajongóval, kizárólag Polski Fiatok és Polonezek sorakoznak fel. Emellett minden nyáron országos találkozót is tartanak, ahol a baráti hangulat és a közös sztorizgatás legalább olyan fontos, mint az autócsodák.

A békéscsabai találkozó egyik szervezője, Tuska László kiemelte: bár a Polski Fiat 125p külsőre hasonlít a Ladára, valójában teljesen más műszaki alapokra épült. Míg Ladákból még ma is sokat látni az utakon, a Polski Fiatokból alig 50 darab maradt működőképes Magyarországon. Lengyelország útjairól is szinte teljesen eltűntek, ami érthető is, hiszen 40–50 éves autókról van szó. A Polonezek ráadásul sosem kerültek hivatalosan forgalmazásra Magyarországon, az itthoni példányok mind magánimportból származnak.

A Polski Fiatoknak azonban különleges helye van a szívekben. Nemcsak a családi kirándulások és régi nyarak emlékét idézik, hanem egy egész korszakot, amikor még minden sarkon feltűnt egy-egy „polszki”. Érdekességként pedig sokan emlegetik, hogy II. János Pál pápa, az 1979-es lengyelországi látogatása során egy Polski Fiatot használt. Az autó szimbolikus értelemmel is bírt akkoriban, hiszen abban az időben a szocialista Lengyelország közlekedési kultúrájának egy ikonikus darabja volt.

A polszkisok és polonezesek pénteki programja szombaton is folytatódott: a résztvevők ellátogattak a csabai piacra, majd közösen a gyulai Almásy-kastélyhoz mentek. Vasárnap pedig a többségük búcsút int a viharsaroknak, és hazafelé indulnak, mindenki új élményekkel és emlékekkel gazdagodva.

Polski Fiat találkozó Békéscsaba
Fotó: Körös Hírcentrum
Fotó: Körös Hírcentrum
Polski Fiat találkozó Békéscsaba
Fotó: Körös Hírcentrum
Fotó: Körös Hírcentrum
Polski Fiat találkozó Békéscsaba
Fotó: Körös Hírcentrum
Fotó: Körös Hírcentrum
Polski Fiat találkozó Békéscsaba
Fotó: Körös Hírcentrum
Polski Fiat találkozó Békéscsaba
Fotó: Körös Hírcentrum
Polski Fiat találkozó Békéscsaba
Fotó: Körös Hírcentrum
Fotó: Körös Hírcentrum
Polski Fiat találkozó Békéscsaba
Fotó: Körös Hírcentrum
A csapat egy része / Fotó: Körös Hírcentrum
Fotó: Körös Hírcentrum
Fotó: Körös Hírcentrum
Fotó: Körös Hírcentrum
Fotó: Körös Hírcentrum
Fotó: Körös Hírcentrum
Fotó: Körös Hírcentrum
Fotó: Körös Hírcentrum
Fotó: Körös Hírcentrum
Fotó: Körös Hírcentrum

hirdetés
Kövessen minket Facebookon is!
Követem!