Beledi Szilárd: Az iskolai sportoláshoz időben kezdik a bevásárlást a szülők

beledi Fotó: Körös Hírcentrum

Beledi Szilárd, a békéscsabai Decathlon áruház áruházigazgatója úgy látja, a szülők már a nyári szünet végén elkezdték kutatni az iskolai sportoláshoz nélkülözhetetlen eszközöket. A választásba pedig még mindig beleszól az adott iskola is. Az alábbiakban az áruházigazgatóval készült interjúnkat olvashatják.

hirdetés

– Legutóbbi interjúnkban is beszéltünk trendekről a sport, sportruházat terén. Az iskola indulásával ejtsünk szót a tornaórák trendjeiről. Hogyan változtak a szülők vásárlási szokásai általánosságban a sportruházat, kiegészítők terén a gyermekeik számára?

hirdetés

Amit itt talán fontos megjegyezni, hogy ahogy közelgett a nyár vége, úgy egyre inkább előtérbe került a „kezdődik az iskola”-érzés. A szülők már augusztus második felétől elkezdtek felkészülni az iskolára. Mi ebből természetesen az iskolai mozgásra való felkészülést érzékeltük – a testnevelés órákra, tömegsportra vagy épp az úszásórákra való felkészülést. A vásárlási szokás is azért változik meg hirtelen, mert más periódus kerül előtérbe. A nyári szezonból megyünk bele az „iskolai szezonba”. Egyik nap még a bikinik és a stand up paddle-ök vannak előtérben, a másik nap meg a fehér pólók és fekete rövidnadrágok.

hirdetés

– Mennyire készülnek sportágakra a szülők? Gondolok itt foci, röplabda, úszás, akár más edzésekre. Mekkora hányadát jelentik a speciális, egy-egy sportághoz tartozó eszközök a vásárlásoknak? Esetleg mely sportágakhoz vásárolják a legtöbb felszerelést?

Az áruházban az tapasztalható, hogy a szülők többsége egyelőre még mindig egy kalap alá veszi a sportágakat. Ezért előtérbe kerülnek a fekete, rövid sportnadrágok a fehér egyszerű pamutpólóval. Amit konkrétan az iskolai hagyományos testnevelés órákra tudnak használni, vagy akár az óvodában. Persze ha a gyerkőc több sportban is részt vesz az iskolai idő alatt, mint a foci, úszás vagy röplabda, akkor már specifikáltabban vásárolnak a szülők. Figyelembe veszik, hogy kinti talajon játszanak vagy esetleg benti gumi padlón.

– Mire figyelnek inkább a szülők? A színekre, márkára, biztonságosságra akár?

Ami minden évben megfigyelhető, hogy nagyon nagy hangsúlyt fektetnek arra, milyen instrukciókat adnak az iskolában. Van, ahol csak piros nadrágot fogadnak el, vagy épp feketét. Általában egységes az iskoláknál, hogy csak olyan cipőt fogadnak el, ami nem hagy nyomot a padlón. Legalábbis ez a tapasztalatunk.

– A vásárolt termékek minősége, ára alapján mennyire fontos az iskolai mozgás a gyerekek, ezáltal a családok életében? Hajlandóak vagy kénytelenek ma már többet is áldozni rá a családok?

Ez egy eléggé összetett kérdés szerintem. Legalábbis az, hogy mennyire lett most fontos az iskolai sport, vagy egyáltalán fontosabb lett-e a szülőknek. Vagy tényleg csak a legszükségesebbet veszik meg, ami mondjuk egy hagyományos tesiórára elég. Konkrét számot nem fogok tudni mondani, hogy melyik a hangsúlyosabb. Viszont a célunk az továbbra sem változik/változott. ELÉRHETŐVÉ TENNI A SPORTOLÁS ÖRÖMÉT A LEHETŐ LEGTÖBB EMBER SZÁMÁRA. Hogy ez az iskolában történik meg vagy az iskolán kívül, az már egy másik kérdés, de a lényeg, hogy sportoljon a mai fiatalság. Hiszen ők lesznek a jövőnk egészséges felnőttjei – a sport által is. De amit látunk, hogy aki komolyan veszi a sportot, a lehetőségeihez mérten minden szükséges eszköszt beszerez.

– Mikor kezdik el felkutatni a szülők a megfelelő termékeket? Fontosnak tartják-e például, hogy egy-egy akciót kihasználjanak?

A tapasztalatunk az, hogy egyre korábban kezdik el a családok a felkészülést az iskolakezdésre. Ugyan még volt egy pici a nyárból, még bőven ki lehetett használni a nyár utolsó napsugarait, amikor már keresték a benti cípőket, fehér pólókat.

– Sok olyan eszköz, akár okoseszköz elérhető ma már, amit a felnőttek saját edzéseikhez szívesen használnak. Megjelent ez a trend már a gyerekeknél is?

Itt még azért bőven van tér a fejlődésre. Az okos eszközök használata valóban elterjedt a mai fiatalságnál. Én viszont eddig azt tapasztaltam, hogy csak akkor élnek okos eszközökkel a gyerekek, ha esetleg a jövőben, már felnőttként is a sporttal szeretnének foglalkozni – akár profi szinten is. Akik például bizonyos értékek között szeretnék tartani a pulzusukat, vagy ehhez hasonló információkra van szükségük az edzésen, hogy később ki tudják értékelni azt.

– Beleszól az iskola a sportfelszerelések választásába? A szülők igényei alapján vannak előírások arra vonatkozóan, mit viselhetnek a gyerekek?

Erről egy korábbi kérdésnél is esett már szó. Abszolút vannak olyan iskolák, amelyek kikötik azt, hogy milyen színű legyen például egy rövidnadrág vagy egy póló.

– A Decathlon oldaláról mennyire fontos ez az időszak? Hogyan, milyen termékekkel készül leginkább a cég?

Őszintén szólva ez az egyik legfontosabb időszakunk. Egyrészt azért is, mert ebben az időszakban hirtelen sok gyerek kezd el sportolni. Szintén céljaink között szerepel, hogy a lehető legtöbb ember sportoljon Magyarországon. Valamint persze kereskedelmileg sem elhanyagolható forgalmú ez a néhány hónap.

– Szokott-e a cég kifejezetten az iskolakezdésre újdonságokkal készülni a családok számára?

Kifejezetten olyan terméket nem árulunk, amit az év többi részében ne találna meg a vásárló. Inkább kommunikációban erősítjük meg ezeket a termékeket.

– Átformálódnak-e a vásárlások abból a szempontból, hogy a nyári időszakra inkább a szabadidős tevékenységekhez kerestek eszközöket a gyerekeknek, most pedig az iskolába. Vagy a szabadidős tevékenységek az iskola mellett is fontosak maradnak? (Kerékpár, gördeszka, roller, stb. mint szabadidős elfoglaltság.)

Valamilyen szinten persze átformálódik. Bikini helyett benti sportcipő kerül előtérbe. DE ugyanúgy ott vannak még a bicikli kerékpárok az iskolába járáshoz. Ezzel is fitten tartva a gyerekeket.

– Melyek a slágertermékek a mostani iskolakezdési időszakban?

Egyértelműen a bent használatos cipők. Ezek között van például egy tépőzáras vagy fűzős kivitelű, egyszínű, alacsonyabb árú változat, ami a tenisz sorában található. Emellett sokan keresik a gyerekeknek való focicipőket. Ezek közül a fekete-piros színűt választják sokan. Egyik lábbeli sem hagy nyomot a padlón. Nadrágok közül a fekete, pólók közül pedig a fehér számít a legkeresettebbnek. Ezek mindegyike jó minőségű, jó ár-érték arányú. Iskolakezdéskor az úszásrészleget is sokan felkeresik, úszószemüvegért, -sapkáért kislánynak, kisfiúnak egyaránt. A kulacsokat szintén sokan választják, mert újratölthető, gazdaságos és környezetbarát megoldás. Egy 10 literes kisebb hátizsák ugyancsak hasznos lehet a hétköznapokra, akár kicsik, akár nagyok bátran választják ezt is.

– Mennyire kérnek segítséget a szülők a sportcikkek kiválasztásában?

Van, aki célírányosan jön. Pontosan tudja, hogy mire van szüksége, vagy már egy jól bevált terméket keres, csak mondjuk nagyobb méretben. Ő nem kér segítséget. Viszont nagyon sokan támaszkodnak kollégáink tapasztalataira és véleményére.

– A járványhelyzet befolyásolja-e a Decathlon szempontjából, a fellelhető termékek szempontjából ezt az időszakot? A rendeléseknél kell-e számítani például hosszabb átfutási időre?

Sajnos, mint ahogy mindenkire, ránk is hatással van a COVID-19 által okozott jelenlegi állapot. Készleteinkben felfedezhető helyenként egy-egy nagyobb mennyiségű készlethiány. Ezt a lehetőségeinkhez mérten próbáljuk a lehető legrövidebb idő alatt áthidalni. De ezek az áthidalások nem mindig mentek zökkenőmentesen, ezért előfordult, hogy egy-egy termék esetében megnövekedett a szállítási idő.

– Ha visszatérne az otthoni, digitális oktatás, akkor a gyerekek otthoni átmozgatására, testnevelésére is kínál opciókat a Decathlon?

Áruházi termékösszetételünk nem fog megváltozni a digitális oktatás miatt. Viszont az első hullám eljövetelekor is fellelhetőek voltak azok a termekek, amik lehetőséget biztosítottak az otthoni mozgásra. Függetlenül attól, hogy gyerekről vagy felnőttről van szó.

– Éppen a vírushelyzet miatt mennyivel került jobban előtérbe az online nézelődés és rendelés ebben az időszakban?

Szerintem nem árulok el azzal nagy titkot, hogy az online forgalmunk a vírushelyzet miatt sokkal nagyobb ütemben növekedett, mint ahogy azt vártuk.

– A járványhelyzet alatt változott a választott sporteszközök összetétele? Jobban keresték a vásárlók a bent használható gépeket, eszközöket? Egyáltalán a vásárlások száma alapján többen sportolhattak ebben az időszakban?

Ahogy a vásárlóink megérezték a korlátozások szelét, egyből megindult a kereslet azon termékek iránt, amivel könnyedén tudnak otthon is sportolni.

– Éppen a vírushelyzet miatt mennyivel került jobban előtérbe az online nézelődés és rendelés ebben az időszakban?

Szerintem nem árulok el azzal nagy titkot, hogy a Covid-19 vírus terjedésével egyre nagyobb igény volt a kereskedelmi szektorban az online kereskedelem iránt. Ahogy a kormányzati szabályozások egyre szigorúbbak lettek, az arány (fizikai vs. online kereskedelem) annál jobban kezdett el változni. Eddig nem látott ütemben kezdtek el online rendelni az emberek. Amivel természetesen nincs is baj, viszont gyorsan kellett adaptálódni a felfokozott kereskedelemhez. Annak érdekében, hogy vásárlóink minél gyorsabban és egyszerűbben juthassanak az online megrendelt termékekhez, két új vásárlási opciót alakítottunk ki. Az úgynevezett kétórás Click and Collect lényegében azt jelenti, hogy otthon megnézi a vásárló a decathlon.hu-n, hogy a megvásárolni kívánt termék a békéscsabai áruházban készleten van-e. Ha igen, akkor otthoni online fizetéssel és áruházi átvétellel két órán belül átveheti a csomagot. Másik szolgáltatásunk az úgynevezett DRIVE-IN. Ez dióhéjban azt jelenti, hogy az áruház előtti parkolóban lett kialakítva két parkoló, átvételi pontként. Itt tudja átvenni a vásárló azt a terméket, amit hagyományos online (áruházi étvételes) rendeléssel megrendelt. Beáll a számára szimpatikus helyre, felhívja a telefonszámot, amit a kommunikációs anyagon talál a parkolóhely előtt és egy kolléga már viszi is ki a terméket. Ezzel is csökkentettük a fizikai kontaktok számát, és védjük vásárlóinkat.

– A járványhelyzet alatt változott a választott sporteszközök összetétele? Jobban keresték a vásárlók a bent használható gépeket, eszközöket? Egyáltalán a vásárlások száma alapján többen sportolhattak ebben az időszakban?

Természetesen észrevehető volt a változás. Egyre jobban megnőtt a kereslet az olyan sporteszközök iránt, amikkel otthon is lehet edzeni. Őszintén szólva mi is átalakítottuk picit az ilyenkor szokásosan használt kommunikációnkat. Alaphelyzetben igyekeztük mindig felhívni a vásárlók figyelmét arra, hogy jön a jó idő, menjünk ki a szabadba sportolni, stb. Most inkább az ellenkezőjét próbáltuk meg erősíteni. Ezzel is felhívni a sportolni kívánó emberek figyelmét, hogy ebben a helyzetben biztonságosabb az otthoni sportolás. Az, hogy többen sportoltak-e, azt nem tudom biztosra mondani. De aki eddig sportolt, az a COVID-19 által okozott helyzet ellenére sem hagyta abba.

hirdetés