Öt szervezet részvételével november 9-én tartották meg a rendkívüli téli időjárás idején szükséges védekezésre való felkészülési gyakorlatot Mogyoródon, a Hungaroring Vezetéstechnikai Centrum tanpályáján.
Az Országos Rendőr-főkapitányság, a Magyar Honvédség, a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, a Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság, a gödöllői hivatásos tűzoltó-parancsnokság, valamint a pilisvörösvári és a délegyházi önkéntes tűzoltók tréningeztek közösen. Az esemény megnyitásaként dr. Jackovics Péter tű. ezredes, a BM OKF veszélyhelyzet-kezelési főosztályvezetője arról beszélt, hogy a gyakorlaton a különböző szervezetektől húsz jármű és több mint hatvan ember dolgozik azon, hogy egy éles helyzetben az együttműködés gördülékeny legyen.
Ez is érdekelheti
Egy férfi holttestére bukkantak BékéscsabánAz ezredes hangsúlyozta, bár az időjárás nem idézi a téli körülményeket, a katasztrófavédelem hagyományosan a legrosszabb forgatókönyvre készül. Hangsúlyozta, a gyakorlaton olyan helyzeteket oldanak meg a résztvevők, amelyek jelentősebb havazáskor fordulhatnak elő a sztrádákon és a főutakon. Egyebek mellett elmondta, egy bedugult autópályán a gyakorlaton résztvevő szervezetek konvojban igyekeznek megközelíteni a helyszínt. Ezért a tréning is azzal kezdődött, hogy az érkező járművek menetoszlopban jutottak el a helyszínre. Jackovics Péter hozzátette, ez a látszólag könnyű feladat sem magától értetődő. Hiszen különböző tempóra képes, nem egyszer túlsúlyos, túlméretes járműveknek kell együtt haladniuk.
A főosztályvezető beszélt arról is, hogy a gyakorlat célja a kárfelszámolás egyes mozzanatainak kipróbálása. Ezen kívül természetesen az együttműködés, a kommunikáció összehangolása. Hiszen egy-egy komoly helyzetben ezek a társ- és együttműködő szervezetek lépcsőzetesen, közösen, egymást támogatva avatkoznak be.
Az eligazítással, balesetvédelmi oktatással kezdődő tréningen először azt a helyzetet kellett megoldani, amikor az autópálya két, azonos irányba haladó sávjában történik baleset. Két autó ütközött össze, a karambol miatt pedig feltorlódott a kocsisor. A rendőri helyszínelés után a gödöllői tűzoltók végezték el a műszaki mentést. Az egyik járművet letolták az útról, a másikat pedig a honvédség Rába H18-as darus konténerrakodója vontatta el.
A második bemutató szintén egy baleseti helyszínen zajlott. Itt egy terelőfallal elválasztott főúton karambolozott két személykocsi, szintén torlódást okozva. Ebben az esetben a rendőrök mellett az önkéntes tűzoltók, valamint a Magyar Közút Zrt. személyzete is részt vett a mentésben.
A harmadik gyakorlati momentum során a Groupama tanpályája jeges burkolatot imitáló, vizes műgyantás területén a terepjáróknak, személyautóknak, a honvédség és a közútkezelő nagy járműveinek volt lehetősége arra, hogy kipróbálják, milyen az, amikor hirtelen „jégre mennek”. Ahogy azt a vezetéstechnikai pálya szakértője korábban elmondta, jeges, csúszós úton téli gumival legfeljebb 30-40, nyári gumival pedig legfeljebb 20 kilométer/órás sebességgel érdemes közlekedni. A jeges pálya élményét a résztvevők emelkedőn és lejtőn is gyakorolták.
A gyakorlatot Jackovics Péter tű. ezredes sikeresnek nevezte. Külön hangsúlyozva, hogy a tréning során kiemelt figyelmet kapott a beavatkozó erők, eszközök irányítása. Illetve a forgalom megfelelő terelése – tájékoztatott a katasztrófavédelem.