Mint az ismert, nem éppen egyeznek a vélemények a Forma-1-en belül azzal kapcsolatban, hogy miként változzanak a szabályok 2021-től, mikor érvénybe kell lépnie az új Concorde Egyezménynek, ahogy arról sem, hogy miként kerüljön bevezetésre a költségvetési korlát. Ha egyáltalán…
Nem meglepő módon, ez utóbbi nem tetszik a top csapatoknak, míg a kisebbek igencsak szorgalmaznák annak bevezetését. Már az FIA korábbi elnöke, Max Mosley is megpróbálkozott a költségvetési korlát bevezetésével, de nem járt sikerrel. Most azonban Ross Brawn, az F1 sportigazgatója hisz a dologban.
A másik kulcskérdés szintén anyagi jellegű, ez pedig nem más, mint a különféle bónuszok a pénzelosztási rendszerben, melyek szintén a nagycsapatoknak kedveznek. A nagyok már jelezték, hogy hajlandóak valamiféle kompromisszumra ezzel kapcsolatban, a többiek azonban teljes egyenlőséget akarnak.
“Ha ez kiegyenlítésre kerül, annak növelnie kellene mindenki versenyképességét.” – mondta a McLaren főnöke, Zak Brown az Observernek.
“Az F1-nek vannak domináns periódusai, de egy igazán jó F1-ben már senki sem dominál. Jelentheti azt, hogy egy csapat gyorsan megnyer két bajnoki címet, de nem ötöt, vagy hatot. A McLarennek két rubrikát kell kipipálnia: pénzügyi szempontból életképesnek kell lenni, és képesnek kell lennie a fair, versenyképes küzdelemre. Ha ez nem lesz meg, akkor komolyan el kell gondolkodnunk az F1-ben elfoglalt pozíciónkon, mely nem az a pozíció, amiben lenni akarunk.”
Hasonló “kilépési fenyegetésekkel” korábban már a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull is előállt.
“Az emberek amolyan tárgyalási taktikaként mondogatják ezt, de ennek egy pénzügyileg megbízható, versenyképes csapatnak kell lennie, és ha úgy érezzük, hogy az új szabályok nem teszik lehetővé ezt a helyzetet, akkor felül kell vizsgálnunk az F1-ben való részvételünket. A bevételek elosztásának sokkal kiegyensúlyozottabbnak kellene lennie, teljesítmény orientáltnak kellene lennie.” – folytatja Brown. “El kell ismerni az egyes csapatok történelmét (anyagilag), de kisebb mértékben, mint most. Mind egyetértünk abban, hogy a Ferrari a legnagyobb név és ezt honorálni kell valahogy, de nem olyan szinten, ahogy most van és ezt a pénzt nem lenne szabad a versenyzésbe forgatni.”
“Én optimista vagyok azzal kapcsolatban, hogy mindenki részt vesz majd (a megbeszélésen). Időnként lesz némi tűzijáték, ilyenek a tárgyalások, de én optimista vagyok, hogy az F1 a megfelelő dolgokat teszi majd és aláír mind a tíz csapat, és sokkal jobb, sokkal versenyképesebb F1-ünk lesz 2021-től.”