Mindenki körültekintően vásároljon tűzifát!

tüzelőanyag, szociális, fakitermelés, tűzifahirdetések, fatermékek, tüzelőanyag, tűzifát, tűzifavásárlás Illusztráció: Pixabay

A tűzifát árusító csalók elkövetési módszere három fázison ment keresztül az elmúlt évek során. Az értékesítés színtere a személyes eladás helyett fokozatosan áttevődött az internetre, azon belül is az aukciós és a közösségi oldalakra.

hirdetés

Míg régebben főleg az idős embereket károsították meg, addig napjainkban, az internet korában bárki lehet sértett, aki nem ért a fához. A csalások egy speciális területét képezik azok, amelyeknek a módszere a házalás. Ennek során vásárlásra ösztönzik az elkövetők az otthonában tartózkodó sértettet. A sértett kora végső soron lényegtelen, de a legális kereskedelem kínálatát csak kevéssé ismerő idős emberrel szemben hatékonyabb lehet a kiváló kommunikációs képességgel rendelkező elkövető fellépése, ezért az áldozatok elsősorban ebből a korosztályból kerülnek ki.

hirdetés

A tűzifával történő házalás esetén a csalás azon a logikán alapszik, hogy a sértett részére megszabott ár és a cserébe neki átadott termék tényleges értéke között akár nagyságrendi különbség is lehet oly módon, hogy az elkövető valótlan tényt állít a termék mennyisége vagy annak minősége tekintetében. Az áldozat ez esetben csak az adásvételt követően – vagy még akkor sem – szembesül azzal, hogy becsapták. A tűzifás csalások kezdetben a házaló hagyományokat követték. A fával megrakodott teherautó járta a falvakat és a csalók vevőket igyekeztek találni az árura, akiket az adás-vétel során megkárosítottak.

hirdetés

A második fázisban a bűnözők a napilapokban, helyben megjelenő hirdetési újságokban reklámozták magukat megfelelő áldozatok után kutatva. Ekkor már maguk a sértettek léptek kapcsolatba az elkövetőkkel a hirdetésben megadott mobiltelefonszámon keresztül. A vásárló megállapodott az áru mennyiségében, minőségében, vételárában, valamint a szállítás időpontjában. Ilyen előzmények után került sor a teljesítésre, ami általában munkaidőben történt, így az is előfordulhatott, hogy a megrendelő nem is tartózkodott otthon, hanem csak annak valamelyik családtagja (pl. idős édesanyja). Amennyiben a tűzifát átvevő személy laikus volt, könnyen becsaphatták a fafajta vagy annak térfogata tekintetében. A csalók az előre megbeszélt összeget átvették, miközben annak csak a töredékét érő fát rakodtak le a sértettnél. Amennyiben a sértett felismerte, hogy becsapták, reklamált. Ehhez látszólag pozitívan viszonyultak az elkövetők. Időhúzás céljából kilátásba helyezték a hiányzó mennyiség pótlását, de ez csak ígéret maradt. Végül egy idő után a hirdetésben megadott telefonszám elérhetetlenné vált.

Napjainkban már a harmadik fázis is megjelent, aminek már semmilyen köze nincs a házaláshoz, egyszerű internetes csalássá vált. Nincs szükség sem teherautóra sem szállító munkásokra, de még csak tűzifára sem. A kedvezőnek tűnő ajánlat internetes aukciós oldalon, illetőleg a közösségi médiában jelenik meg. A meghirdetett adásvétel lényege, hogy a vásárlónak a teljes vételárat előre kell elutalnia a megadott bankszámla számra. Ezután pedig már semmi sem történik, se szállítás, se pénzvisszafizetés, legfeljebb egy néhány napos hitegetésben reménykedhet a sértett.

A csalások megelőzése érdekében fogadják meg a Veszprémi Rendőrkapitányság tanácsait:
  • Tűzifát állandó helyről vagy komoly referenciákkal rendelkező cégtől vásároljon!
  • Részesítse előnyben a telephellyel és a vezetékes telefonnal is rendelkező vállalkozásokat!
  • A leszállított árut szigorúan ellenőrizze mind a mennyiség, mind pedig a minőség tekintetében, ha szükséges hívjon a helyszínre olyan személyt, aki ehhez megfelelő szakértelemmel rendelkezik!
  • Ragaszkodjon szabályszerű számla kiállításához, az azon szereplő adatokat ellenőrizze!
  • Fizetésre csak a fa lerakása után kerüljön sor akkor, amikor a teljesítés már nem hagy maga után kétséget!
  • Előre soha ne fizessen, ne utaljon!

Forrás: police.hu

hirdetés