A banki hitelfelvételhez eddig is elengedhetetlen volt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által kiállított jövedelemigazolás. Az online keresetkimutatás lehetőségével februártól azonban jelentősen felgyorsul az igénylési folyamat. A keresetkimutatás a NAV új szolgáltatásaként pár kattintással beszerezhető. Ha az igénylő az adatokat rendben találja, a NAV elküldi azt a KHR-t (központi hitelinformációs rendszert) kezelő pénzügyi vállalkozásnak, aki közvetlenül a megjelölt banknak továbbítja.
Jövedelemigazolást eddig személyesen a NAV ügyfélszolgálatain, postán vagy elektronikusan az „IGAZOL” nyomtatvány ügyfélkapus benyújtásával lehetett kérni. Most azonban – a NAV és a Magyar Nemzeti Bank által közösen kidolgozott rendszerben – az új keresetkimutatás online, az eBEV-portálon keresztül igényelhető. Ez pedig jelentősen lerövidíti az ügyfél, a NAV és az adott bank közötti kommunikációt.
Az ügyfél webes kérelmére a NAV elkészít egy kimutatástervezetet. Ha az igénylő jóváhagyja, elküldi a KHR-t kezelő pénzügyi vállalkozáson keresztül az előzetesen megjelölt banknak. A szolgáltatás további előnye, hogy nem kell hozzá semmilyen külön kitöltőprogramot vagy alkalmazást, nyomtatványt letölteni. Az egész folyamat végigvihető online, bármilyen okoseszközön.
Fontos különbség, hogy a keresetkimutatás – szemben a jövedelemigazolással, ami lezárt adóévi adatokat tükröz – a munkáltatók, kifizetők által havonta NAV-hoz lejelentett legfrissebb adatok alapján készül. Tehát mindig az igénylést megelőző második hónap utolsó napjáig terjedő 12 hónap adatait tartalmazza.
Ha valakinek még nincs ügyfélkapuja, de igénybe szeretné venni ezt a szolgáltatást, akkor ügyfélkaput személyesen a NAV bármelyik ügyfélszolgálatán, a kormányablakokban, a kijelölt postákon vagy akár a külképviseleteken is nyithat – tájékoztatott Jegyinák Attila, a NAV Békés Megyei Adó- és Vámigazgatósága sajtóreferense.