Hazafi és forradalmár, a magyar költészet megújítója, a huszadik század egyik legjelentősebb magyar költője volt Ady Endre. Ady halálának 100. évfordulóján a Kelet című folyóiratból – a költő halálát követően megjelent számából -, idézünk.
„Nagy nemzeti gyászban, országot sorvasztó szomorúság közt futott le a magyar égről a legfényesebb csillag: Ady Endre meghalt.
Ez is érdekelheti
Milliós értékű drogpénz és autók kerültek rendőrkézreÉs abban az országban, amelyikben csaknem minden családnak van siratnivalója, szomorú halottja, abban az országban, ahol durva és erőszakos megszálló csapatok elől csoportokban fut a nép, és otthon nélkül bolyong ezer és ezer ember, abban az országban, ahol semmi sem biztos, ahol minden rosszat és ijesztőt hozhat a holnap, abban az országban, amelyik még arról sem bizonyos, hogy ország lesz-e holnap, és megmarad-e belőle valami, még akadt könny, hogy Ady Endrét elsirassa.
Amíg élt, szárnyaló járású költő volt, nem kereste a tömegek kedvét és nem törődött vele, hogy az, amit ír, megfelel-e a megszokott ízlésnek és az iskolákban tanult fogalmaknak. És mégis százezrek tolongtak a koporsója körül, amikor temették, egy pillanatra megállt Budapest vérkeringése és Budapesttel együtt gyászolt az egész ország, ebben az országban még azok is, akik a költőt nem is ismerték, vagy alig értették. Miért? Azért, mert mindenki megérezte, hogy Ady Endre próféta volt, ennek a most vajúdó, vér, könny között nehezen születő új Magyarországnak a költője.
Évtizeddel járt nemzete előtt és jelezte azt az utat, mely minden szolgák fölszabadulásához, régi magyar átkok megszűnéséhez vezetett. Mózes tragikuma ismétlődött meg itt: az ígéretföld küszöbén halt meg a költő, aki egy népet idáig vezetett…Dacos bánat, bús elszánt magyarság, kuruc sírva vigadás, vakmerő akarások költője volt Ady Endre.
A forradalmat írta, a forradalmat hívta, a forradalmat csinálta már akkor is, amikor béke és aludttejbe fulladó rezignált megnyugvás volt ebben az országban minden. Érzékeny szeizmográf, aki már akkor érezte a világfölfordulást, amikor Nyárspolgárországban néhány ezer ember idilli nyugalommal nézte, hogyan dolgozik és verejtékezik érte millió másik ember. És amikor az a sok millió ember nem is álmodta, hogy másképpen is lehet, és az a néhány ezer kiváltságos azt képzelte, hogy ez mindig így lesz, mindig így marad.
Az csak természetes, hogy ez a nyugtalan, forradalmi lélek, ez a minden szenvedőkkel együtt érző, minden nyomorulttal együtt szenvedő érzékeny szív hozzánk tartozott. Büszkék voltunk arra, hogy Ady Endrét testvéreink közé számíthattuk. Ady Endre soha sem tartozott a névleges testvérek közé. Azért jött közénk, mert a szíve ide hozta, mert az egész gondolkozása, az egész életfölfogása a szabadkőművesség magasztos eszméivel egy szálban gyökerezett. Addig, amíg a fővárosban volt, addig, míg egészséges volt, páholya munkáit szívesen látogatta. De ha nem is volt itt, ha elválasztotta tőlünk a távolság vagy a betegség, az a munka, amelyet a profán életben kifejtett, igazi, tiszta szabadkőműves munka volt. Minden magvetők között, akik az új Magyarország magvát szórták, ő volt a legelső, a legnagyobb hatású munkás.…Azt az ürességet, amely utána maradt, mi, akik testvérei voltunk, kétszeresen érezzük. A nagy költőben egy jó testvért is elvesztettünk…”
„Kelet”, a Magyarországi Symbolikus Nagypáholy közlönye, XXIV. évf., 1919., 2. sz., 21–22. o.