Herczeg Tamás: elkötelezett az állam az úthálózat fejlesztése mellett

herczeg tamás Fotó: Körös Hírcentrum

Herczeg Tamás egy éve lett országgyűlési képviselő. Tudósítónk arról kérdezte, hogyan értékeli az eddig elvégzett munkát.

hirdetés

Én úgy hiszem, hogy ez a munka is olyan, mint annyi más, mindig tanulni kell – kezdte a képviselő. Valaki vagy szakpolitikai kérdésekkel foglalkozik, vagy lobbistaként gondolkozik. Herczeg Tamás még kezdő képviselőként leginkább mindkettőt igyekszik megtenni. De Békéscsaba közéletében is igyekszik jelen lenni. Ha eheti, részt vesz a közgyűléseken, és most pedig egy olyan találkozót szervez a helyi képviselőknek, ahol akár kötetlenebb formában beszélgethetnek. A választókerület többi településére is eljár, leginkább a közmeghallgatásokra. Heti fogadóórát is tart, ahogy fogalmazott, próbál intenzív kapcsolatot tartani a választópolgárokkal.

hirdetés

Amikor még nem volt egyértelmű az ügy kimenetele, a közmeghallgatásokon sokáig és sokszor kérdezett a lakosság a fúrott kutak helyzetéről. A kormányzat felméri a kutak állapotát és számát azzal a céllal, hogy óvjuk a felszín alatti vizeinket. Ezügyben most folyik az előkészület. A kertek bejelentésének kérdése, az M44-essel kapcsolatos legfrissebb információk szintén folyamatosan érdeklik a lakosságot.

Rendben folyik az M44-es építése

Az M44-es építésében a képviselő információi szerint nincsen csúszás, szeptemberre elkészülhet az a szakasz, amely Kondorostól Tiszaugig tart. Majd 2021-ben elkészül a Kondoros-Békéscsaba szakasz is, valamint a fürjesi elkerülő. 2022-ig pedig Szentkirályig készül el a tervek szerint. Az még nincs eldöntve, hogy a régi 44-es útba, vagy az M5-ös autópályába csatlakozik majd.

Tervben van már egy Szegedet és Debrecent összekötő M47-es út építése is.

Herczeg Tamás megosztotta, hogy ez most az előkészítési fázisban van. Debrecen és Berettyóújfalu között már van készen autópálya, ez ennek a szakasznak a legforgalmasabb része. Egy autópálya előkészítésen mindig hosszú, lassú és bonyolult feladat. A nyomvonal megtervezése már nehézkes, hiszen például a természetvédelmi területek károsítása nélkül kell kialakítani. Ráadásul minden teelpülés azért lobbizik, hogy az ő közelében fusson a nyomvonal. Ezek mellett még számos egyéb tényező lassítja a munkát.

Ha forrást tud biztosítani rá az állam – hozzátéve, hogy ilyen fejlesztésekre több ezer milliárd forintot szán majd a közeljövőben a magyar állam -, akkor olyan 2026 végére készülhet el az autópálya, ha a teljes szakaszt építik. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy ezzel a 64 km-rel, ami az M44-es építését jelenti, olyan fejlődés valósul meg, hogy ekkora léptékű együtemű fejlesztés talán nem is volt még Magyarországon. Most az a terv, hogy Békéscsaba és Beretyóújfalu között épül meg először, de ha a kormány forrást biztosít rá, akkor a Békéscsaba-Szeged vonal is megépül. A Békéscsaba-Szeged közötti vasútvonal-fejlesztés is napirenden van.

Tehát lehet majd Szeged és Békéscsaba között egy felújított vasútvonal, lesz egy gyorsforgalmi út, valamint a most meglévő 47-es út. Sokan ezt fel is vetik, hogy ezek miatt talán kihasználatlan is lesz majd az épülő útszakasz. Viszont a megépítése már inkább csak idő kérdése, elkötelezett mellette a kormányzat. A fejlesztésekre fordított források nagy része nemzeti – emelte ki a képviselő. Mivel ezek nem fontos európai útvonalak, ezért erre uniós forrást nem is leeht igényelni.

Uniós forrás nélkül is működne a magyar gazdaság

Több fejlesztési projekt zajlik most a térségben. A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program fejlesztései uniós forrásból, a Modern Városok Program projektjei állami támogatásból valósulnak meg. Ugyancsak hazai támogatást jelent a Magyar Falu Program is. Herczeg Tamás hozzátette, hogy Magyarország több támogatáshoz jut a uniótól, mint amennyi hozzájárulást befizet. Ezért természetesen a gazdaság fejlődésében komoly szerepet játszanak az uniós források. De ez nem jelenti azt, hogy ha ezeket nem kapná meg az ország, akkor tönkremenne. Az ellenzék részéről érkeznek olyan vádak is, hogy túlárazott fejlesztések vannak, a korrupció gyanúja is felmerül. A képviselő erre annyit mond, hogy mivel ő maga nem közbeszerzési szakértő, sem kivitelező, és szerencsére semmi olyasmiben nem érintett, ami ezt igazolhatná, vagy cáfolná. Ez valószínűleg az ellenzéki politika állásfoglalása, de természetesen ha korrupció van egy országban, az nem jó.

A közmunkaprogrammal kapcsolatban megosztotta, hogy a korábbi években jelentős munkavállalói kört érintett. Azóta nagyjából harmadára esett vissza az ebben foglalkoztatottak létszáma. A béremelések is jelentősek voltak, országos szinten körülbelül 10 százalékról beszélhetünk – tette hozzá Herczeg Tamás. Viszont Békés megyében még mindig alacsonyak a bérek. És minden mindennel összefügg. Megyénkben egy százalékkal a munkanélküliség is magasabb. Ha csökken a munkanélküliség, ha több vállalkozó jön ide nagyberuházást tervezni, amihez munkaerő kell, akkor az elegendő munkaerőért magasabb bért kell kínálniuk. Ezért fontos, hogy legyenek befektetők a megyében. Viszont azt is látni kell, hogy mindig lesz egy olyan réteg, aki rosszabbul fog élni a növekedő gazdaság ellenére is.

Az ide érkező cégeknek is kell a jó közlekedés és a szakképzett munkaerő

Éppen az ide érkező potenciális vállalkozók miatt is fontos, hogy elkészüljenek a gyorsforgalmi utak, hogy megfelelő minőségű legyen a vasúthálózat. Korábban Herczeg maga is szkeptikus volt, hogy mekkora ereje lehet valójában a reptér fejlesztésének. Azóta be kellett lássa, hogy a vállalkozásoknak ez is lényeges szempont. A másik ilyen még a megfelelő szakemberek képzése. A Békéscsabai Szakképzési Centrum országos szinten is kiemelkedő mutatókkal rendelkezik. Megyénkben van még munkaerő-tartalék, erre számíthatnak a fejleszteni kívánó cégek. A vállalkozások és a szakképzés között van kapcsolat, kommunikáció. Azt meg kell jegyezni, hogy a szakképzést roppant nehéz tervezni – emelte ki a képviselő. Hiszen újabbnál újabb szakmák jelennek meg a piacon, az alkalmazkodáshoz pedig évek kellenek.

Az Európai Unióban is várható a változás

Herczeg Tamás az unióval kapcsolatban elmondta, ha Nagy-Britannia kilép, már az komoly változást fog okozni, hiszen ez az ország nettó befizető. De vannak olyan gondolatok is, amelyek átstrukturálnák a a forráslehetőségek kihasználását. Minden igazából a választások után körvonalazódik majd – véli a képviselő.

A beszélgetés végén arra is kitért Herczeg Tamás, hogy Békés megyében valóban látható a fejlődés. Ha nem hinne benne, akkor nem lenne országgyűlési képviselő. A magyar helyzettel kapcsolatban megosztotta, hogy például az egészségügyben és a szociális területen sajnos sosem lesz mindenki maradéktalanul elégedett. Azt látni kell, hogy az elmúlt években közel 50 százalékos béremelés jutott az egészségügyi ágazatra. A következő évekre pedig újabb 60-70 százalékos béremelést tervez a kormányzat. Ennek ellenére lesznek ugyanúgy olyanok, akik egészségügyi végzettséggel el fogják hagyni az országot. Több országban éppen ezért már orvosképzés sincs. Nyilván vannak hiányosságok a magyar egészségügyben. De azt is figyelembe kell venni, hogy a születéskor várható élettartam növekszik, az átlagéletkorral együtt, és olyan betegségek jelennek meg, amelyekkel még nem tudja az orvostudomány felvenni a versenyt. Viszont mind a gyulai, mind az orosházi kórház komoly anyagi támogatást kap, hogy egyre jobb lehessen a helyzet.

A Herczeg Tamással felvett interjút itt meghallgathatják:

hirdetés

Szóljon hozzá!

− 6 = 4