Hetente éri közlekedési baleset a közutas dolgozókat

autópálya, 2020, közúti Kiemelt képünk illusztráció! Fotó: Pixabay

Munkavédelmi és közlekedésbiztonsági kampányt indít a Magyar Közút.

A 2000-es évtől napjainkig 17 mérnökségi szakember hunyt el munkaterületen figyelmetlen vagy szabálytalan közlekedők miatt. Ezen tragikus esetekben közös, hogy a munkaterületek mellett a vétkes jármű vezetője nem a kihelyezett forgalmi jelzéseknek, korlátozásoknak megfelelően közlekedett, és legtöbbször a megengedett sebességet jelentősen túllépte.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az országos, mintegy 32 ezer kilométeres közúthálózaton 93 mérnökségén keresztül látja el a szükséges üzemeltetési és fenntartási feladatokat. A mérnökségeken – és így közvetlenül az utakon – mintegy 4000 munkavállaló dolgozik, akik nap mint nap balesetveszélyes helyzetekkel néznek szembe. Az út mentén dolgozókra nézve a legtöbb potenciális baleseti helyzet a gyorsforgalmi hálózaton alakulhat ki, ahol a járművekkel a fő- és mellékutakhoz képest nagyobb sebességgel közlekednek, de ezen utakon is gyakoriak a balesetek. A gyorsforgalmi utakon csak 2018-ban 83 baleset történt munkavégzéses útszakaszokon. A legtöbb baleset a munkaterület kezdeténél történik: vagy nem engedik be az elfogyó sávból az autósok egymást vagy figyelmen kívül hagyják az előjelzéseket, hogy hamarosan munkaterület következik és ezért becsapódnak a munkavégzők közé.

Az elmúlt évben 37 esetben terelőelemeknek, eszközöknek (táblák, villogósor terelőkúp, terelőfal stb.) vagy járműveknek ütköztek a figyelmetlen közlekedők az autópályákon és autóutakon, 12 esetben közutas autónak, ebből kilencszer úgynevezett ütközési energianyelő eszköznek csapódtak be, melyek a munkaterületen dolgozókat védik, valamint a balesetet szenvedett járműben utazók sérüléseit is csökkentik. Sajnálatos módon nemcsak a munkavégzéshez szükséges eszközök, hanem a munkavégzők is gyakran megsérülnek, amikor például a lassabban közlekedő útellenőri autóba, a leállósávon vagy a padkán dolgozó munkagépekbe és az út szélén várakozó brigádszállító autóba csapódnak be. Ilyenkor a legjobb esetben is zúzódások, könnyebb sérülések alakulnak ki, de gyakoriak a súlyos, 8 napon túl gyógyuló esetek és előfordult már halálos baleset is. Az elmúlt öt évben csaknem 30 ilyen eset történt közutas munkavállalókkal. Mindezeket összefoglalva a gyorsforgalmi szakaszokon átlagosan hetente történik munkavállalókkal kapcsolatos, munkaterületen történő közlekedési baleset.

A Magyar Közút hivatalos Youtube csatornáján a témában több videó is található, melyekkel igyekeznek felhívni az autósok figyelmét. Ilyen például Illés Attila, Jobbágy Krisztián, vagy Dénes László története is.

Mit tehetnek az autósok?

Az aktív és passzív biztonsági intézkedések mellett a társaság arra kéri az autósokat, hogy minden esetben fokozott figyelemmel, a munkaterületek sebességkorlátozási szabályait betartva haladjanak el a közutakon munkát végző kollégák mellett. A kihelyezett jelzések minden esetben szükségesek, még ha az autósok adott esetben nem is látják a munkavégzés minden fázisát. Ugyanis előfordulhatnak váratlan, a munkavégzésből, az adott technológiából adódó, előre nem látható helyzetek, amelyeket ezekkel a jelzésekkel (sebességkorlátozás) tudnak biztosítani. Utazásuk előtt tájékozódjanak az országos közutakat érintő korlátozásokról és forgalmi helyzetről a társaság Útinform szolgálatánál a www.utinform.hu oldalon. Az esetleges hosszabb menetidőt ne a munkaterületeken próbálják meg behozni! Néhány száz méternyi munkaterületen másodpercekben mérhető az az idő, amit azzal nyernek, ha gyorsabban hajtanak, viszont minél nagyobb sebességgel közlekednek, hatványozottan nő a baleset valószínűsége. Belterületi szakaszon 30 km/óra sebességgel egy 1 km hosszú munkaterület mellett körülbelül 2 perc áthaladni, dupla akkora sebesség mellett is maximum 1 percet nyerhetnek.

Mit tesz a Magyar Közút Nonprofit Zrt.?

A közlekedők és a sajtó segítő közreműködésén kívül a Magyar Közút Nonprofit Zrt. is mindent megtesz annak érdekében, hogy munkavállalóit megvédje. A közelmúlt sajnálatos eseményei után számos megelőző intézkedést tett és tesz. Az utóbbi hónapokban külön munkacsoportot hoztak létre a szervezeten belül, akiknek az a feladata, hogy olyan munkaszervezési folyamatokat állítsanak össze, melynek köszönhetően az utakon dolgozó szakemberek még nagyobb biztonságban lehetnek. A terelések kiépítésének koreográfiáját is újratervezték a biztonságos kiépítés és bontás érdekében. Az előjelzéseket meghosszabbították az egyes munkaterületeknél a lehetséges mértékben úgy, hogy a tényleges munkavégzéstől távolabb kezdődjön a korlátozás. Így, bár nagyobb területet zárnak le, de ezzel nagymértékben tudják munkatársaikat védeni, ugyanis a legtöbb baleset a munkaterület kezdeténél történik. További cél, hogy a kézi erővel végezhető terelés kiépítési munkafázisok munkagép, energiaelnyelő berendezés fedezetében történjenek. Folyamatosan gondoskodnak további forgalomtechnikai berendezések beszerzéséről is, illetve biztosítják minden esetben a szakemberek számára a kollektív és egyéni védőeszközöket, és a munkaszervezéseknél is kiemelt figyelmet kap a kollégák biztonsága.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. mind a 93 mérnökségén évente többször tart munkavédelmi oktatásokat, szakembereik folyamatosan járnak képzésekre, külföldi tanulmányutakra, kiállításokra.

A munkaterületeken történő balesetek nemcsak itthon, hanem a világ valamennyi pontján problémát jelentenek. Magyarországon ugyanakkor a környező országokhoz képest jóval nagyobb a tranzit forgalom, a balkáni, Nyugat-Európa irányába tartó forgalom jelentős része halad át hazánk útjain, a hazaitól gyakran jelentősen eltérő közlekedési morált képviselve. Emellett Romániából, illetve az azon túli országokból érkező „ingázó” munkavállalók tömege gyakran hosszú utazási időt követően és kora hajnali órákban érik el a magyar utakat, ami kiemelten kockázatos egyes szakaszok esetében, főleg a gyorsforgalmi úthálózaton.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. elkötelezett a közlekedésbiztonság javításában, a területen dolgozó saját szakembereinek nagy része jelentős, évtizedes tapasztalattal rendelkezik a témában és folyamatosan képzik magukat. Aktív résztvevője a társaság a Conference of European Directors of Roads nevű szervezetnek (CEDR), melyet az európai közútkezelő társaságok hoztak létre (a CEDR közlekedésbiztonsági csoportjának titkára is egy magyar forgalomtechnikai szakember). Továbbá a World Road Association között is ott szerepel a társaság. Ezen nemzetközi szervezeteken keresztül is igyekeznek külföldi tapasztalatokat gyűjteni, amelyeket át tudnak ültetni a hazai gyakorlatba a szakemberek.

 


Kövessen minket Facebookon!

Szóljon hozzá!