Elhalasztotta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a július elsejére tervezett azonnali fizetési rendszer bevezetését. A jegybank pénteken az MTI-vel azt közölte, hogy július 1-jétől a rendszer éles próbaüzeme kezdődik, a lakossági és vállalati ügyfelek számára az azonnali fizetés 2020. március 2-ától lesz elérhető.
A jegybank közleménye szerint a példa nélküli beruházás a hazai bankszektor informatikai rendszereinek átalakítását igényli. A jegybank folyamatosan nyomon követte a pénzforgalmi szolgáltatók felkészülését, és indokoltnak látja, hogy a rendszer indulására meghatározott 2019. július 1-i időpontban csak a rendszer éles próbaüzeme induljon el, a lakossági és vállalati ügyfelek számára pedig csak később legyen elérhető a rendszer. A piaci szereplők oldalán azonosított kockázatok miatt a Pénzügyi Stabilitási Tanács 2019. május 28-i ülésén döntött arról, hogy a pénzügyi stabilitás fenntartása, az elektronikus fizetésbe vetett bizalom megőrzése érdekében az ügyfelek számára az azonnali fizetés 2020. március 2-ától legyen elérhető.
Az ennek megfelelően módosított rendelet értelmében erre a határidőre minden érintett pénzforgalmi szolgáltatónak teljesen készen kell állnia a szolgáltatás nyújtására – olvasható az MNB közleményében. Az MNB hangsúlyozta: az azonnali fizetési rendszer központi infrastruktúráját biztosító Giro Zrt. és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) határidőre elkészült a rendszer működését megalapozó technikai feladatokkal. A rendszer éles próbaüzeme szükséges ahhoz, hogy a rendszerhez csatlakozást és a biztonságos működést valamennyi pénzforgalmi szolgáltató biztosítani tudja. Emlékeztettek arra: az azonnali fizetési rendszer létrehozásáról 2017 elején hozta meg a szükséges döntéseket az MNB, amelynek célja a hazai pénzforgalmi szektor, a pénzügyi infrastruktúra és ezen keresztül a magyar gazdaság versenyképességének növelése.
A döntés értelmében az év minden napján, 24 órában, legfeljebb 5 másodperc alatt lehet majd átutalásokat teljesíteni úgy, hogy az átutalás kezdeményezése során lehetőség lesz a jelenlegi hosszú számlaszámok helyett a kedvezményezett más azonosítóját (például mobiltelefonszám, e-mail cím) megadni.