Elkészült a MÁV-START első húsz darab saját forrásból gyártott, nemzetközi forgalomra alkalmas, új generációs InterCity (IC)-kocsija a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephelyen. Augusztusban elkezdődhet további hetven darab, belföldi forgalomra tervezett IC+ összeszerelése. Ehhez a saját forrás mellett kormányzati költségtérítést is kap a vasúttársaság.
A több mint ötvenszázalékos hazai beszállítói aránnyal épülő új flotta nemcsak modern, dizájnos, hanem praktikus, kényelmes, ráadásul a kocsik egy része családbarát és akadálymentesített is lesz. A prémiumszolgáltatásra vagy csendre, nyugalomra vágyók igényeihez alkalmazkodó fülkék is lesznek az első osztályokon.
Az IC+ kocsik számát évről évre növelve lehetőség lesz az IC-hálózat kiterjesztésére. Így további területek vonhatók be a minőségi vasúti szolgáltatásba. A beruházások és a beszerzések akár évi ötven darab IC+ jármű gyártását is lehetővé teszik. Kiemelt cél, hogy a gyártásban a magyar beszállítók a lehető legnagyobb mértékben vállalhassanak szerepet.
Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: „A magyar vasút újra képessé vált a XXI. századnak megfelelő, komplex vasúti kocsik gyártására. Köszönhetően a székesfehérvári MÁV Vagon Kft. és a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephely kiválóan képzett szakembereinek. Az IC+ gyártásban a hazai hányad meghaladja az ötven százalékot. Így az IC+ kocsik gyártása jelentős munkahelyteremtő hatással bír. Kétszázötven főnek biztosít munkát a MÁV-START-on belül és legalább ugyanennyinek a beszállítóknál. Az új IC+ kocsikkal a Keszthelyre közlekedő Balaton expresszvonatokon, a Záhonyból és Miskolcról a Balatonra; Budapestről Miskolcra, Békéscsabára, Nyíregyházára tartó IC-szerelvényeken találkozhatnak utasaink. A MÁV-START hosszú távon szeretné folytatni a sorozatgyártást, mivel legalább háromszáz új IC+ kocsira van szükségünk a személyszállítási piac 2023-ban várható megnyitásáig.”
Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere hozzátette: „A felélesztett vasúti járműgyártásnak kiemelt szerepe van a szolnoki térségben. Emberek ezreinek, generációk sorának élete kapcsolódott a vasúthoz, mely napjainkban ismét felvirágzik városunkban az IC gyártásnak köszönhetően. – hangsúlyozta a városvezető. Így folytatta: Napjainkban egyértelműen Szolnok a hazai vasúti gépgyártás és javítás központja. Kifejezetten örülök annak, hogy a szolnoki szakembereknek köszönhetően új, modern vasúti kocsik állhatnak forgalomba. Ez a szolnoki és a magyar ipar egyik ékessége! A sorozatgyártás tovább erősíti a céget, ezen keresztül pedig az egész ágazatot.”
Az engedélyezések zajlanak éppen
A nemzetközi forgalomra szánt, légkondicionált kocsik közül tíz darab másodosztályú, 200 km/órás sebességre képes. Tíz darab pedig akadálymentesített, többcélú teres, szintén 200 km/órás sebességre alkalmas. A másodosztályú járművekre Szlovákia, Csehország, Ausztria, Németország, Szlovénia, Svájc, Lengyelország és Románia vasúttársaságai már megadták a nemzeti engedélyeket. A több célra felosztott belterű kocsik engedélyezése a típusvizsgálatok után történhet meg. Ezekben a kocsikban a laptopok, mobileszközök működéséhez szükséges energiát elektromos és USB-s csatlakozók biztosítják, a kikapcsolódást vagy a munkavégzést vezeték nélküli internet segíti. A GPS-vezérelt, fedélzeti audiovizuális utastájékoztató rendszer pontos tájékoztatást ad a vonat helyzetéről. A biztonságról pedig belső videófelügyeleti rendszer gondoskodik.
Összesen körülbelül 4100 alkatrésztípusból, 53 000 alkatrészből átlagosan 5500 munkaóra alatt állítanak elő a szakemberek egy-egy IC+ kocsit. Az első sorozatgyártású IC+ kocsi típusvizsgálatai és üzemi próbái 2018 júniusában kezdődtek. A huszadik, külföldi pályán is közlekedő jármű gyártása 2019 júliusában fejeződött be. A 20 db IC+ bekerülési értéke 9,3 milliárd forint. A kocsik tömege 48,5 tonna, hossza 26,4 méter. A több célra felosztott belterű kocsikban 47 ülőhely van, de lesz 3 kerekesszékesek számára kijelölt hely is. Az ülőhelyek foglaltságát elektronikus rendszer jelzi. Két családi szakasz található rajta, öt-öt üléssel és tárolóval a nagyobb csomagoknak, összecsukott babakocsiknak; az akadálymentesített mosdókban pelenkázó is lesz. A kerékpár szállítására nyolc helyet alakítanak ki; külön érdekesség, hogy a kocsik levegős rendszeréből a gumiabroncsokat is felfújathatják a biciklisek, de az elektromos kerékpárok, illetve a kerekesszékek töltésére alkalmas dugaszoló aljzatok is lesznek a járműveken.
További hetven IC+ kocsi gyártását tervezik
A nemzetközi forgalomba szánt kocsikhoz hasonló szolgáltatások állnak majd az utasok rendelkezésére a harmincöt belföldi, osztott terű kocsik esetében is. Ezekben azonban ötvenkét ülőhely lesz, további két, kerekes székesek számára fenntartott hellyel. A szintén harmincöt darab első osztályú kocsi termes részében tizenheten foglalhatnak helyet, és büfét is kialakítanak, amit bárki igénybe vehet. A prémiumszolgáltatásra vágyók számára két emelt színvonalú, négy ülőhelyes fülkét különítenek el, és lesz két csendes kabin is (hat-hat ülőhellyel) a nyugalmat igénylőknek.
A hetven darabos, belföldi forgalmú flotta harmincöt darab többcélú és harmincöt darab első és prémium osztályú járműből áll. A hetven kocsi közül az első többcélú jármű tervezetten 2019 őszén; az első osztályú jármű 2020 nyarán; az utolsó jármű pedig 2021 tavaszán állhat forgalomba.
A folyamatos pályarekonstrukcióknak köszönhetően a jövőben az ország több fővonala válik alkalmassá a 160 km/órás közlekedésre, ezért a belföldi forgalomban is egyre több ennek megfelelő személykocsira lesz szükség. A MÁV-START mérnökei és szakemberei által tervezett IC+ kocsik sorozatgyártása – két prototípus elkészítése, engedélyeztetése, tesztelése és több mint egymillió kilométernyi üzemeltetése után – 2017-ben indult el a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephelyen. Az új generációs nemzetközi kocsik összeszerelését huszonegy közbeszerzési eljárás, kilencvenöt szerződéskötés, a belföldi kocsik összeszerelésének megkezdését harmincnyolc közbeszerzési eljárás, kilencvennyolc szerződéskötés, rengeteg tárgyalás, tervezés, gyártósori előkészület és munka előzte meg.