Október másodikán megtörtént az M44-es gyorsforgalmi út Tiszakürt-Kondoros közötti szakaszának forgalomba helyezése. Ezzel a Békéscsaba gyorsforgalmi bekötését biztosító M44-es leghosszabb szakaszát vehetik át az autósok.
Az M44-es korszerűsítése összességében három szakaszból áll. Tiszakürt és Kondoros között 62 kilométer, Kondoros és Békéscsaba között 17,6 kilométeren, míg Kecskemét-Nagykőrös és Tiszakürt között 31 kilométer, amiből 54,6 kilométernyi fejlesztés Békés megye területén valósul meg.
A mai napon átadásra került, Tiszakürt-Kondoros szakaszon 4 külön szintű csomópont került kialakításra. Az új gyorsforgalmi út főpályáján összességében 13 felüljáró, 20 aluljáró, 6 ökológiai átjáró, 7 vadátjáró épült. Cserkeszőlőnél és Kondorosnál egyszerű, Szarvasnál komplex pihenő kerül kialakításra. A Körös folyó felett megépült egy 450 méter hosszú híd, emellett két kisebb híd is, egy a Dögös-Kákafoki csatorna felett, valamint egy háromnyílású híd a Mezőtúr-Orosháza vasútvonal felett. Kardoson mérnökségi telep került kialakításra, ahol a rendőrség önálló épületben teljesíthet szolgálatot. A szakaszon magas szintű kamerarendszer is kiépítésre került.
A fentebb említett szakasz ünnepélyes átadóján Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: az elkészült szakasz tehermentesíti a 44-es számú főutat és annak települési átkelési szakaszait. Javítja az életminőséget Jász-Nagykun-Szolnok és Békés megyében, mérsékelve a környezeti terhelést. A teljes egészében hazai forrásból megvalósult fejlesztés összértéke meghaladja a 145 milliárd forintot.
Boldog István országgyűlési képviselő beszédében úgy fogalmazott: amikor egy ilyen, óriási jelentőségű beruházás készül el a térségében, az a legszebb dolog. Tiszazugnak és Jász-Nagykun-Szolnok megye déli részének nagy jelentőséggel bír az út elkészülte. Több településen csökken a forgalom, biztonságosabbá válik a közlekedés, csökken a füst és zajterhelés. Sokkal könnyebben lehet majd beruházókat találni és könnyebben települnek munkahelyek. Hozzátette, hogy a térségében nem ez lesz az egyetlen gyorsforgalmi út, hiszen a megye északi részén már épül az M4-es is.
Herczeg Tamás országgyűlési képviselő egy megvalósult álomnak nevezte a beruházást. A munka tovább folyik Békéscsaba irányába és Kecskemét irányába is. „Az út lehetőséget teremt arra, hogy hátrányainkat csökkentsük itt, Békés megyében” – fogalmazott. Érdekességképpen elmondta: közel 4 millió köbméternyi földet mozgattak meg és több mint 200 ezer köbméternyi aszfalt és kopóréteget helyeztek el a kivitelezők a 62 kilométeres szakaszon.
Dr. Takács Árpád kormánymegbízott az ünnepélyes átadón elmondta: Békés megye folyamatosan fejlődik, hiszen az M44 út mellett, számos fejlesztés van folyamatban. 466 olyan TOP-os beruházás indult meg, ami több mint 58 milliárd forintot hoz a megyének. Az út megvalósulását hatalmas összefogás, munka és teljesítmény eredményeként írta le.
Nagy Róbert Attila a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója felidézte, hogy a NIF Zrt. és a térségben élő emberek 2004 óta foglalkoznak a 44-es számú főút fejlesztésével. 2006-ban készültek el az első tervek, 2008-ban született meg az első építési engedély, majd 2015-volt az az év, amikor a NIF Zrt. megkapta a kormánytól azt a feladatot, hogy az M44-est meg kell valósítani. A sikeres közbeszerzési eljárást követően 2016-ban szerződtek le erre a szakaszra és még ebben az évben került sor Szarvason, az alapkő letételre. „Hatalmas, megfeszített munka vezetett odáig, hogy mától az autósok birtokba vehetik az út ezen részét. Kétségtelen, hogy az elmúlt időszak közút fejlesztési beruházásai közül, ez a legjelentősebb” – fogalmazott.
A beszédek elhangzását követően Martin Miklós református lelkész, Szigeti Antal, katolikus plébános és Kutyej Pál evangélikus lelkész áldotta meg, szentelte meg az utat.