Koronavírus audit: van mit javítani az üzletekben

téli szezonális, karácsony, élelmiszerárak, magyar, élelmiszerek, vásárló, nébih, kuponos, bolt, spar, Ausztriában, koronavírus Fotó: Pixabay

A koronavírus-járvány kezdetén a Nébih weboldalán elindították a koronavírus aloldalt, ahol számos tematikus tájékoztató, hatósági útmutató található. A jogszabályokban meghatározott élelmiszerbiztonsági célok biztosítása ugyanis most magasabb szintű megoldásokat igényel, mint járványmentes időben. A Nébih oldalán elérhető, rendszeresen frissülő, szakmai útmutatókban számos olyan gyakorlati megoldás olvasható, amely alkalmas arra, hogy a vállalkozások jelen körülmények között is megfeleljenek ezen alapvető céloknak.

Az élelmiszerlánc szereplőknek készített hatósági útmutatók mellett a Nébih támogató szemlékkel is segíti a vállalkozások biztonságos üzemelését. Az ellenőrök ezen auditok során alapvetően nem büntetnek, hanem tanácsot adnak a biztonságos üzemelés érdekében. A húsvéti ünnepet megelőzően az áruházláncok esetében egyszerre 64, véletlenszerűen kiválasztott üzletben jártak a Nébih szakemberei. Valamennyi Magyarországon működő élelmiszeráruház-lánc sorra került. A szemlék során a szakemberek találkoztak jó, követendő megoldásokkal, de akad javítani való is.

Alapvetően három fő területre fókuszáltak a Nébih ellenőrei
  • a személyi higiénia szigorú, az új helyzethez igazodó betartására;
  • a csomagolatlan, fogyasztásra kész áruféleségek védelmére és
  • a berendezések, eszközök, felületek tisztán tartására, fertőtlenítésére.
Útmutatók, eljárásrendek

A helyszíni felelős vezetők nyilatkozata szerint az érintett egységekben – egy Penny és egy Spar kivétel – a hatósági ajánlásokat ismerik. A legtöbb üzletben a koronavírussal kapcsolatos szabályokról írásos eljárásrenddel rendelkeznek, kivéve két CBA és egy-egy Coop, Reál, Spar és Tesco egységet.

Bevásárló kosarak, kocsik kezelése

A bevásárlókocsikat, kosarakat az áruházláncok többségénél naponta mossák. Egy-egy Auchan, CBA, Lidl üzletben heti rendszerességgel történik a tisztítás. A tisztításhoz fertőtlenítőszert használnak, egy-egy Aldi és Spar üzlet kivételével. A kocsik, kosarak fogantyúinak tisztítószeres mosását, fertőtlenítését általában műszakonként, vagy gyakrabban végzik az áruházak. Ennek hiányát egy-egy, Lidl és Tesco üzletben tapasztalták a szakemberek. A kocsik, kosarak tisztításának hatékonysága szemrevételezéssel megfelelő volt az ellenőrzött egységekben, egy Élésker Kft. üzlet kivételével. Egyedi megoldást alkalmaztak a Metro üzleteiben, ahol speciális (titán dioxid) bevonattal látták el a bevásárló kocsikat, amely kiküszöböli a vírus megtapadását. A rendszeres tisztítástól azonban ez esetben sem lehet eltekinteni.

Vásárlók védelme

A bejáratnál:

  • 7 üzletben (ebből 4 Spar) érintés nélkül használható,
  • 10 helyen (Metro 100%, Spar 80%) pumpás adagolós virucid kézfertőtlenítőt,
  • 5 helyen egyszer használatos kesztyűt helyeztek ki.

Az ellenőrzött üzletek 73%-a a bejáratnál nem gondoskodott kézfertőtlenítésről vagy kesztyűről a vásárlók részére. A hűtők, tárolók fogantyúinak, az áruszalagoknak, a képernyőknek, a bankkártya termináloknak, az önkiszolgáló adagolóknak a rendszeresen fertőtlenítését valamennyi üzletben rendszeresen elvégzik. Ennek gyakorisága változó, de az ellenőrzött létesítmények 67%-ában (43 helyen) naponta többször is (1-3 óránként) sor kerül rá.

A sorban állás helyén a legtöbb üzletben (87%) alkalmazzák a padlóra ragasztható távolságtartó matricákat, a Coop és CBA egyes üzleteiben hiányzik a jelzés. Az ellenőrzött egységekben – egy Lidl üzlet kivételével – figyelmeztető táblák/jelzések kihelyezésével ösztönzik a vásárlókat a szabályok betartására. A keletkező (és elszórt) hulladék gyűjtését egy budapesti CBA üzlet kivételével mindenhol elvégzik az üzlettérben és a parkolóban.

Csomagolatlan élelmiszerek védelme

A hőkezelés/mosás nélkül fogyasztandó lédig termékeket, jellemzően a pékárukat a járványügyi helyzet miatt helyben becsomagolták (vagy részben becsomagolták) az üzletek 60%-ában. Az ellenőrzött Auchan, Reál, Spar üzletek 100%-ában csomagoltan árusítják e termékeket.

A csomagolatlan termékek árusítása esetén az ellenőrzött egységek 62%-a cseppfertőzéstől védő tárolóban helyezi ki a termékeket. A termékek elvételéhez fogóeszközt és egyszer használatos kesztyűt/zacskót az üzletek 86%-a biztosít. Pultos kiszolgálással 10 egységben értékesítik a csomagolatlan pékárut. A fogóeszközöket rendszeresen fertőtlenítik, általában 1-3 óránként, de minimum műszakonként egyszer.

Az árufeltöltést végző dolgozók és a pénztárosok a legtöbb egységben kesztyűt – és általában maszkot is – viselnek. Az ellenőrzéskor egy Tesco és egy CBA egységben nem viseltek maszkot és kesztyűt a fogyasztásra kész élelmiszert (csemegepult, cukrászpult, hidegkonyha, grill) kiszolgáló dolgozók.

Bár az akció elsődleges célja a segítés volt, a súlyosnak minősített hiányosságoknál, illetve hibás eljárások alkalmazása esetén a Nébih felszólítja az üzemeltetőket a megfelelő feltételek biztosítására. Emellett több üzletláncnál is tapasztaltuk, hogy a központi utasításokat eltérően értelmezik az egyes egységekben, amiről az üzemeltetők szintén tájékoztatást kapnak – írja honlapján a Nébih.