Ahogy arról már beszámoltunk, július végén újabb három Munkácsy-alkotást mutattak be a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeumban. Ezek a képek is a – remélhetőleg hamarosan megnyíló – új állandó kiállítás részét képezik majd. A részletekről Gyarmati Gabriellával, a múzeum művészettörténészével.
A Munkácsy Mihály Múzeum több mint száz éves fennállása óta soha ennyi Munkácsy-mű nem szerepelt még az állandó kiállításban, amelyben immár 19 eredeti alkotás lesz látható. A már eddig is közel ötmilliárd forint értékű műtárgyat tartalmazó Munkácsy-kollekció a napokban újabb három Munkácsy Mihály által festett eredeti alkotással bővült. A békéscsabai Vidovszky család tagjait ábrázoló, letéti szerződés alapján az intézménynek átadott művek eddig nem sok helyen kerültek bemutatásra – árulta el Gyarmati Gabriella.
Ez is érdekelheti
Durva drograzzia Békésben: Három díler, nyolc fogyasztó egy nap alattA Vidovszky Jánost és nejét, valamint leányukat, Matildot ábrázoló portréhármas különleges része lesz az új kiállításnak. Ugyanis teljes mértékben békéscsabai alkotásokról van szó. Békéscsabán készítette őket a festő egy teljesen csabai családról, Békéscsabán őrizték őket eddig is, most pedig a megyeszékhelyen mutatják be őket.
Eddig a család vigyázott rájuk, most pedig a tervek szerint öt éven keresztül a múzeumban lelnek otthonra. A képek közepes méretűek, a családi ház szobáihoz lettek méretezve. A Vidovszky családdal jó kapcsolata volt a festőnek, fiatal korában, a nagybátyjánál töltött időszakban szomszédok voltak. A festmények ennek a jó kapcsolatnak az eredményei, 1865-ben készültek.
Az alkotások a család tulajdonában maradtak, egészen a mai napig nagy becsben tartották őket. A család aktuálisan élő legidősebb férfi tagja vigyáz a szülők, az utána következő férfi pedig Matild portréjára. Éppen ezért az, hogy a múzeum bemutathatja a képeket, egy több hónapos egyeztetési folyamat eredménye. Abból a szempontból fontos az ötéves kölcsön időszak, hogy az állandó kiállítás anyagát nem lehet, nem szerencsés gyakran cserélgetni, megbontani. Ezzel garanciát kaptak arra, hogy nem is kell egyhamar.
A festmények különlegessége az is, hogy komolyabb restaurálásra még nem volt szükségük. Matild portréja teljesen érintetlen ebből a szempontból, a másik kettőn egy kis beavatkozás már történt a restaurátori szakvélemény szerint. Gyarmati Gabriella megosztotta, hogy ezen információk alapján a festőgéniusz eredeti munkafolyamata, ecsetvonásai követhetőek az alkotásokon.