Jó tempóban halad az M44-es új Tisza-hídjának építése

tisza-híd m44 Fotó: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu

Az M44-es gyorsforgalmi út új hídjának szerkezetépítési munkálatai a Panama-csatorna rekonstrukciójakor is használt rendszerekkel valósulnak meg.

hirdetés

A Körös-híd után most egy Tisza-híd épül az M44-es egyik szakaszán. Az Európában egyedülálló tiszaugi szerkezet deformált ellipszist formáz. Így az 556 méter hosszú híd megjelenése az alföld egyik jelképére, az ekhós szekérre emlékeztet. A tavaly átadott Tiszakürt-Kondoros szakaszhoz kapcsolódó 10 kilométeres, Lakitelek és Tiszakürt közötti szakasz a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában jön létre. A projektben összesen 127 darab hídgerendát használnak fel, a hídpilonok végső magassága több mint 50 méter lesz.

hirdetés

A Lakitelek és Tiszakürt közötti új gyorsforgalmi útszakasz impozáns részét a hozzá tartozó keretműtárggyal együtt a tervek szerint 2021 szeptemberében adják át. Az alépítményi munkarészek már több mint 70 %-os százalékos készültségi szintnél tartanak.

hirdetés
Háromnyílású híd születik meg a projektben

Nem csak Európában, a világon is mindössze néhány olyan szerkezet található, amelyhez hasonló – itthon úttörőnek számító – beruházás épül az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszán. A PERI zsaluzási megoldásaival kivitelezett híd teljes hossza 556 méter. Ebből a 307 méter hosszú mederhídszakasz biztosítja a folyó feletti közlekedést.

A látványt egyedivé varázsoló pilonok deformált ellipszis alakúak, a ferdekábeleken függesztett hídpálya pedig legyező formájú szabad kábelelrendezéssel kerül rögzítésre, így a szerkezet összképe ekhós szekérre emlékeztet. Az új tiszaugi Tisza-híd háromnyílású hídként jön létre, legnagyobb szabadnyílása 152 méter lesz.

70 tonna zsaluanyagot használtak fel a kivitelezők

A parton összeépített acél tartószerkezet betolását segédjármokkal támogatják. A zsaluzási, vasszerelési és betonozási munkálatokat két toronydaru is segíti, a darupályák magassága közel 60 méter. Az acélszerkezetek gyártásán közel 40 ember dolgozik, az építés helyszínén pedig oldalanként 40-50 fő, munkafázistól függően. Az óriási méretek miatt több esetben 24 órás betonozásra is szükség van.

Az acél főtartós beton pályalemezes öszvérhíd zsaluzás szempontjából legérdekesebb elemei a 3. és 4. mederpillérek ellipszis alakú pilonjai, valamint a különleges konzolrendszer. A pilonszárak kivitelezésénél a Panama-csatorna rekonstrukciójakor is bevetett konzolrendszert, illetve az ezeken álló, direkt erre a feladatra szerelt falzsalu táblákat használnak. Az íves pilonok kivitelezésénél összességében mintegy 70 tonna zsaluanyagot használtak fel a kivitelezők. Külön kihívást jelentett a hullámtéri pillérek kivitelezése, ugyanis ezen a szakaszon 1,8 méter átmérőjű és 11,2 méter magas vasbeton pilléreket alakítottak ki – számolt be a magyarepitok.hu.

 

Ez is érdekelheti:

hirdetés