Az idei tanévtől, a megújuló szakképzéssel együtt, elindul az új szakképzési ösztöndíjrendszer is, amelynek célja, hogy minden tanuló számára biztosított legyen a támogatás, ugyanakkor a juttatások hiányzás- és eredményfüggők legyenek – mondta Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért felelős helyettes államtitkára hétfőn Budapesten, sajtótájékoztatón.
A technikumokban és a szakképző iskolákban a 9. évfolyamon, valamint az érettségit követő 13. évfolyamon mintegy 73 ezer diák tanul majd a 2020/21-es tanévben. Közülük több mint 50 ezren járnak technikumba. Ők az ágazati alapozó oktatás idején 8000 forint ösztöndíjat kapnak havonta. A szakképző iskolákban tanulók pedig 16 ezer forintot – ismertette.
A technikumban tanulók ösztöndíjának havi összege több mint 435 millió forint. A szakképző iskolában tanulók ösztöndíjának összege meghaladja a 300 millió forintot havonta. Így ebben a tanévben mintegy 8 milliárd forintot fordítanak ösztöndíjakra – jelezte a helyettes államtitkár.
Pölöskei Gáborné hangsúlyozta, a szeptemberben indult tanév mérföldkő a magyarországi szakképzés történetében. A szakképzésbe újonnan belépők már a megújult, rugalmasabb, a gazdaság igényeit hatékonyabban figyelembe vevő szakképzési rendszerben tanulhatnak – mondta. A megújult szakképzés legfontosabb feladata, hogy a következő évtizedek kihívásaira, technológiai fejlődésére jól reagáló, megalapozott tudással rendelkező szakembereket képezzen – fogalmazott a helyettes államtitkár.
Felhívta a figyelmet arra, hogy az ösztöndíjakat bankszámlára utalják majd. Így minden érintett tanulónak számlát kell nyitnia. Azoknál a diákoknál, akiknek még nincs bankszámlájuk, a számlanyitás folyamatát támogatja a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszerben (KRÉTA) is – emelte ki Pölöskei Gáborné.
A KRÉTA rögzíti a diákok tanulmányi eredményét és hiányzásait. Ezért a pedagógusokat, oktatókat nem terheli adminisztráció. Az adatokat automatikusan figyeli és az ösztöndíj kifizetésekor figyelembe tudja venni a rendszer. Ez a megoldás is mutatja, hogy a megújult szakképzés a digitális lehetőségek széles körű használatára épül – tette hozzá a helyettes államtitkár.
Forrás: MTI