Megyeri-Horváth Gábor, a tiszta európai tradicionalizmus mestere

Gaál József Fotó: Körös Hírcentrum

Gaál József Munkácsy-díjas festőművész, a Magyar Képzőművészeti egyetem docense, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja tartott nem mindennapi tárlatvezetést a Munkácsy Mihály Múzeumban, az Örökség – Megyeri-Horváth Gábor festészete című kiállításban.

A Megyeri-Horváth Gábor Barcsay-díjas festőművész művészetét bemutató, közel egy órás tárlatvezetés a Munkácsy blue chip programsorozat „Az ÖRÖKSÉG nyomában” címet viselő rendezvénye keretében valósult meg. Gaál József 1993 óta tanít a mai Magyar Képzőművészeti Egyetemen (MKE), illetve annak jogelődjén, a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. Az intézményben Megyeri-Horváth Gábor (akkor még Horváth Gábor néven) 1998-ban kezdte meg tanulmányait.

hirdetés

A fiatal békéscsabai tehetséget a felvételin két mester is tanítványának választotta: Nagy Gábor és Gaál József. Mivel Nagy Gábor Munkácsy-díjas festőművész volt a „rangidős”, illetve Nagy Gábor tanítványa, Bukor Tibor volt Megyeri-Horváth Gábor mestere Szegeden, a Tömörkényben, egyértelmű volt a mesterválasztás. A képzőn természetesen Gaál Józseffel is szakmai kapcsolatba került, melyből egymás kölcsönös tiszteletén alapuló diák-mentor barátság alakult. A kapcsolatot a két festőművész bármekkora időkihagyás után is ugyanott tudta folytatni, mintha épp tegnap találkoztak volna legutóbb.

A két művész negyed évszázados ismeretsége alatt szerepelt közös művésztáborokban, illetve együtt vett részt csoportos kiállításokon. Ilyen volt a Műcsarnok Szabadjáték / II. Képzőművészeti Nemzeti Szalon kiállítása is 2020-ban. Ezen a tárlaton Megyeri-Horváth Gábor három gráciát idéző, Esthajnalcsillag című aktja remekül megfért Gaál József Corpus Hystericum II. című, a bezártság okozta őrületet megszemélyesítő fantasztikus rémképével. Ezért is izgalmas két olyan művész párbeszéde, akik a szépségről teljesen másként gondolkodnak. Megyeri-Horváth művészete mindig visszatér a szépség mint idea kereséséhez, míg a Gaál-féle groteszk realizmus az emberi esendőséget kutatja.

Gaál mester kiváló kritikai érzékkel és mély meglátásokkal, hosszan elemezte és méltatta Megyeri-Horváth Gábor művészetét, amit a Rembrandttól Diego Riverán át napjainkig átívelő európai tradicionalista festészet kontextusába helyezett. Kiemelve, hogy Megyeri-Horváth az európai tradicionalizmus olaj-rétegfestészetéből kibontakozó plaszticitás kiemelkedő képviselője. Az Örökség egy retrospektív kiállítás, amely visszatekint és összefoglal. A hely által ugyan korlátozott mennyiségben, de koncentráltan mutatja be a művész alkotói ciklusait, témáit az elmúlt húsz évből.

A tárlatvezetést követően – a Munkácsy Mihály Múzeum történetében először – élőfestészeti bemutatón vehetett részt a közönség. A művész egy családi portrét festett meg, az egyik nagyapja fiatalkori fotója alapján. Az élő festés nehezített műfaj, hiszen kizárja a megszokott műtermi intimitást, ahol a művész és a kép interakciójába nem lesnek bele kíváncsi tekintetek. De pont ezért is különleges, bepillantást nyújt a vászon életre kelésébe, a misztikus folyamatba, hogy lesz a vonalakból arc, a festékből bőr.