Opauszki Zoltán: fontos a kerékpárutak fejlesztése

Opauszki Zoltán Opauszki Zoltán / Fotó: Körös Hírcentrum

Békéscsabán számos intézkedés történt a közelmúltban a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére. Opauszki Zoltánt, Békéscsaba Megyei Jogú Város fejlesztési tanácsadóját ezekről kérdeztük a Körös Hírcentrum stúdiójában.

Békéscsabán mindig is sokan jártak kerékpárral. Alföldi terület lévén az adottságok is megvannak arra, hogy kényelmesen, könnyen használják a kétkerekűt. Az utóbbi tíz évben igazán nagy fejlődésen ment keresztül a település, jelentősen bővült a város kerékpárút-hálózata. Az is észrevehető, hogy egyre többen használják a kerékpárt. Rengeteg áll a piacnál, a bevásárlóközpontok előtt, az autóbusz pályaudvarnál.

hirdetés

Az elmúlt évtizedekben robbanásszerű fejlődésen ment keresztül a közlekedés, nagyobb a balesetek kockázata, fontosabb lett a biztonság kérdése. Így, amíg régebben nem érkezett annyi panasz a lakosságtól, ez most az autók nagyobb száma miatt megváltozott és még fontosabb lett a kerékpárosok biztonságos közlekedése is.

Számos helyen újultak meg a kerékpárutak a városon kívül-belül. A kiépített kerékpárutak lehetővé teszik a biztonságos közlekedést. Körülbelül tíz évvel ezelőtt talán ha 10 kilométernyi egybefüggő kerékpárút volt. Ma, 2019-ben hozzávetőlegesen 55 kilométer hosszúságú hálózattal rendelkezik a város.

Jelentős távolságra is el lehet jutni kerékpárral

A 47-es és a 44-es út mentén épült bicikliút, valamint a Békéscsaba belterületén kialakított úthálózaton a megye jelentős része végigjárható két keréken. Ha például elindulunk Köröstarcsáról, Mezőberényen, Békésen keresztül, akkor Békéscsabán át tovább tudunk menni egészen Békésszentandrásig a 44-es út mentén. Mindezt pedig bárki biztonságban megteheti – részletezte Opauszki Zoltán.

A Szociális városrehabilitáció Tematikus Fejlesztési Program részeként a kerékpárutak fejlesztésére is sor került, európai uniós forrásból. Így például a Szerdahelyi utcán, az Illésházi utcán, illetve a Kazinczy utcán valósult meg a beruházás. A rehabilitáció célja éppen az volt, hogy például a korábban kissé elmaradottabb városrészeket összekössék a városközponttal. Ezzel segítve a felzárkózást többek között a jaminai városrész esetében, ami mára igen népszerűvé vált a csabai lakosok körében.

Már nincs olyan rész a településen, ami valamilyen módon nincs összekötve a belvárossal. Azonban sok kerékpárút még javításra szorul. Például Mezőmegyerre az elkerülő útig biztonságban el lehet jutni, azonban onnan az útszakasz erősen leromlott, amit a közeljövőben fognak felújítani a Modern Városok Program keretében. Gerla felé is hasonló állapotban volt a bicikliút, amit a Wenckheim-kerékpárút projekt részeként fognak felújítani.

Fontos lenne a KRESZ oktatása is

A KRESZ oktatására nagyobb hangsúlyt kell fektetni, hiszen a kerékpáros kultúra fejlődésével a több, kerékpárral közlekedő embernek jobban kell figyelnie a gyalogos és autós forgalomra. A kisebbeknél – óvodások, iskolások körében – kellene elkezdeni a közlekedési szabályok oktatását. Két helyen van már KRESZ Park Békéscsabán, de a KRESZ-oktatást a tanrend részévé kellene tenni, erre nagyon jó példa Zalaegerszeg.

Révész Máriusz kormánybiztos már kiadatott egy munkafüzetet kétszázezer példányban, amelyet az iskolások kézbe is vehettek. Tehát jó úton járunk ezzel kapcsolatban, de van még hova fejlődni – tette hozzá Opauszki Zoltán.

A Wenckheim kastélyok kerékpárúttal való megközelítése céljából épül a Wenckheim-kerékpárút, ami lehetőséget biztosít majd egy kellemes, természetközeli túrára a kastélyok, műemlékek, kúriák érintésével. Ennek keretében a más megyékből, vagy akár külföldről érkező turisták számára terveznek jelentős számú kerékpárokat is beszerezni, a projekt részeként. A járművek a szálláshelyeken állomásoznak majd, a vendégek rendelkezésére állva. Pumpapontokat is szeretnének kialakítani, bevonva a szaküzleteket, szervizeket üzemeltető vállalkozókat – zárta gondolatait Opauszki Zoltán.

Az Opauszki Zoltánnal készült teljes interjú itt meghallgatható: