A Sarkadi Cifra Palota Természetközeli Bölcsőde, Játszóház és Közösségi tér nemrég nyitotta meg kapuit. Pályázat útján 24 férőhelyes bölcsőde nyílt, valamint új munkahelyeket is létrehoztak.
A Közös Pont Egyesület projektmenedzsere, Püski Edit interjúnkban elmondja, hogy ezzel a GINOP-os pályázattal hét embernek tudtak munkát adni. A május 5-én átadott családi bölcsi jelenleg 17 gyereknek ad helyet. Folyamatban van a családiból egy mini bölcsődévé válás is, ami a bölcsődék egy intézményesített formája. Ez azzal az előnnyel szolgál, hogy magasabb színvonalon tudják nyújtani a szolgáltatásokat, illetve a családok számára anyagi szempontból is sokkal előnyösebb lehetőséget biztosítanak.
A szombati napon egy családi ünnepen vehettek részt a gyerekek és szüleik, valamint az érdeklődő vendégek, ahol a Rutkai Bori Banda lépett fel. Ez az esemény azt volt hivatott szolgálni, hogy a közel egy éves pályázati megvalósítást ünnepélyesen lezárják, hiszen elkészült a teljes bölcsőde felújítása, és immár teljes pompájában látható. A január óta együtt dolgozó csapat is összeszokott mára, ami szintén egy munkafolyamatnak tekinthető. Hiszen olyan közösségé kellett válniuk, ami a Waldorf-szellemiségű óvoda és bölcsőde mögött van. Ez egy organikus szervezet, melynek egészen más a belső szerkezete, mint egy hagyományos intézménynek. Nincs alá-fölé rendeltség, csak partneri, együttműködő viszonyok vannak.
Ebben részt venni nagy alázatot és elhivatottságot követel, hiszen lehet, hogy bár valaki elvégzett egy magasabb iskolát, de mégis az tudja nagyobb szakmaisággal a belső tudását használni, aki kevesebb papírral rendelkezik. A Waldorf-pedagógia lényege: a fej, a szív és a kéz (értelem, érzelem és fizikai test) együttes nevelése életkori sajátosságoknak megfelelően. Ami a fejben megfogan, mint ihlet, a szívből erőt merítve fizikai formát ölt. Ehhez pedig nagy belső önfegyelem szükséges – emelte ki.
A bölcsibe Sarakdkeresztúrról, Gyuláról, Méhkerékről és Sarkadról is járnak gyerekek. Vannak szülők, akiknek számít, hogy kis csoportban, családias hangulatban töltik a gyerekek a napjaikat. Emellett pedig vannak szülők, akik egyszerűen a másfajta gyereknevelést keresik. Itt hét gyerekre két nevelő jut, és elsődleges, hogy a gyerekek sokat legyenek kint a szabadban, ahol gyúrhatnak, homokozhatnak, foghatnak, sarazhatnak és ez sok helyen nem biztos, hogy engedett.
A légkör viszont nagyon családias, a nevelés az antropfózus emberképre épülő gyermeknevelést takarja. A tudatos gyermeknevelés során nagy hangsúlyt kap az életkori sajátosságok ismeretéből származó ok-okozatok ismerete és alkalmazása, hogy mit miért engednek meg, vagy mit miért nem szabad megtenni, ami rengeteget segít a gyerekek helyes jellemirányba való fejlődésének.
A bölcsőde mellett óvodában is fogadják a kicsiket, jövőre pedig egy iskolát is szeretnének létrehozni. A cél, hogy miután a gyermek kikerült a biztonságot jelentő családi légkörből, egy olyan közegbe kerüljön, ahol érzelmileg, értelmileg és fizikailag is biztonságban tud szocializálódni.
Az innen kikerült mára harminc éves felnőttek visszajelzése alapján bizonyos, hogy ez a pedagógia segít ebben a gyerekeknek. Egészséges mértékben bátrak, merészek, öntudatosak, tudják mit akarnak és ha nincs is meg hozzá az eszközük a kreatív gondolkodás segíti őket abban, hogy elérjék a céljaikat. Nem azt nézik, hogy miért nem lehet, hanem azt, hogy mi szükséges ahhoz, hogy meg tudják csinálni, el tudják érni. Nagyon jók a csapatmunkában, a kreativitásuk fejlett, magas a stressz-tűrő képességük.
A Püski Edittel készült korábbi interjúnkat itt elolvashatják.