Nagy kihívás a magyar cégeknek a kibertámadás kivédése

internet

A magyar informatikai szakemberek 67 százaléka az ügyféladatok védelmét, a kibertámadás kivédését tartja a vállalatok előtt álló legkritikusabb kihívásnak – derül ki a Panda Security MTI-hez eljuttatott felméréséből. Ez arra is rámutatott: az elmúlt egy évben a válaszadó cégek 60 százalékát érte eredményes kibertámadás.

A digitális átalakulás eredményeként a vállalatok egyre inkább függenek a technológiától, erősödik az informatikai kockázatoknak való kitettségük is. Az év elején, a davosi Világgazdasági Fórumra kiadott Globális kockázatok című jelentésben 2019 legvalószínűbb kockázati tényezői között élen állnak az adatcsalások és adatlopások, valamint a kibertámadás. A szélsőséges időjárás, a klímaváltozás és a természeti katasztrófák okozta károk mellett.

A Panda Security friss magyar felmérése szerint a hazai vállalatok többsége megfelelően védett a kibertámadásokkal szemben. Legalábbis így látja a kérdőívet kitöltő 260 kis- és nagyvállalati informatikai szakember. Az ITBN 2019 szakmai konferencia résztvevői körében készült kérdőíves kutatásban csupán a válaszadók 10 százalékának voltak kétségei a szervezete védelmi rendszerének biztonságát illetően. Arra a kérdésre, hogy szerintük melyik területen a legkitettebbek a támadásnak, a válaszadók több mint 56 százaléka említette a mobileszközöket és a külső adathordozókat. Ugyanennyien mondták azt, hogy a felhasználók felől a legsebezhetőbbek a vállalatok.

A felmérés szerint az elmúlt 12 hónapban a válaszadók által képviselt cégek 60 százalékánál történt sikeres kibertámadás, ami valamilyen szinten érintette a működésüket. A támadást elszenvedett vállalatok 31 százaléka egy héten belül meg tudta oldani a helyzetet. 7 százaléka több hónap alatt vagy egyáltalán nem tudta orvosolni a keletkezett problémát. A cégek 62 százalékánál egy napon belül helyreállították az okozott kárt. De az elszenvedett károk közül legtöbben a vállalati működés hatékonyságának csökkenését említették. A dobogó második fokára az adatvesztés került, épphogy megelőzve a belső folyamatok leállását. A válaszadók közel 70 százaléka az ügyféladatok védelmét tartja a legkritikusabbnak.

A kibertámadások komoly kockázatot jelentenek a cégeknek. Hiszen a leggyakoribb károk súlyos anyagi és imázsveszteséggel járhatnak – idézi a közlemény Gölcz Dénest, a Panda Security hazai ügyvezető igazgatóját. A szakember úgy látja, a kisebb vállalatok a vártnál rugalmasabban reagálnak az új kihívásokra. Valamint építenek ki újfajta védekezési rendszert a végpontokra.

A válaszadók 53 százaléka azt mondta, biztos vagy nagyon biztos abban, hogy a szervezete megfelelően védett a kibertámadásokkal szemben. Ez a szakember szerint meglepően magas szám. Ő úgy látja, hogy az üzlettulajdonosok, üzletvezetők valójában akkor szembesülnek a kockázat súlyával és az okozott kár üzleti hatásával, amikor már elszenvedtek egy támadást.

A legtöbb támadásra, például a zsarolóvírusokra, van hatékony védelem és minimalizálni lehet a kockázatokat. Az ügyvezető mégis számos példát tud arra, hogy vállalatvezetők, cégtulajdonosok végül kifizették a bűnözők által kért váltságdíjat. Azzal a céllal, hogy visszakapják az adataikat vagy helyreálljon a rendszerük működése – írja az MTI.


Kövessen minket Facebookon!