Nincs biztos recept a jó szakma kiválasztására

szakma Fotó: Körös Hírcentrum

Tanulási utak változásai a szakképzésben címmel tartott közös szakmai rendezvényt a Gyulai Szakképzési Centrum és a Gyulai Tankerületi Központ a GySzC Harruckern tagintézményében.

hirdetés

A megjelenteket a szakképzési centrum részéről Kovács Zsuzsanna főigazgató, a tankerületi központtól pedig Kepenyes András térségi irodavezető köszöntötte. A rendezvény során Jancsurák József, a GySzC szakmai főigazgató-helyettese és Mészárosné Szabó Anna, a Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési osztályvezetője előadását hallhatták a megjelentek.

hirdetés

Kovács Zsuzsa kiemelte, nem ez az első alkalom, hogy a tankerületi központtal közösen adnak hírt a szakképzést érintő változásokról. Úgy látja, többféle módon közelíthetőek meg a változások, ők jobbnak látják a konstruktív utat választani, hiszen elkerülni vagy megakadályozni úgysem lehet őket. Kepenyes András hozzátette, a pályaorientáció már néhány éve része az iskolák életének. A szakképzés megújítása pedig ismét alkalmat ad erre. Minden területen szakemberhiány van, erről a problémáról pedig leghatásosabban a szakképző intézmények tudnak beszámolni. Jancsurák József kérdésünkre megosztotta, hogy a rendezvény keretében az általános iskolák igazgatóit tájékoztatták a szakmakínálattal, és természetesen a változásokkal kapcsolatban.

Mészárosné Szabó Anna tájékoztatójában elárulta, általában arra keresi a választ mindenki, hogy melyik irány lesz a befutó, mit tanuljon a gyerek, hogy biztosan boldoguljon. Erre nincs jó válasz. Számos kutatási területen vizsgálják a kérdést, de még nem született recept arra, hogy kitalálják, hogy amikor a fiatal elkezdi az iskolát, akkor tudni lehessen, hogy a végzésekor éppen milyen szakma lesz a legkeresettebb. Például a mostani óvodások 60 százaléka olyan szakmával rendelkezik majd, ami még most egyáltalán nincs.

Azt nagy eséllyel meg tudják mondani, hogy mely szakmák fognak eltűnni. Valószínűleg meg fognak maradni az emberi kreativitást, a manuális és észbeli intelligenciát igénylő szakmák, valamint a segítő tevékenységek. A stabil alapismeretekre (logikus gondolkodás, írás, olvasás, szövegértés, számítógépes ismeretek, nyelvtudás) minden szakmánál szükség van. A pályaorientáció már viszonylag korán, különböző programokkal elkezdődik – a kamara részéről. Azt is látják, hogy számos szervezet, egyesület, sokszor elnyert pályázati támogatásból szintén igyekszik orientációs tevékenységet végezni. Ezért érdemes figyelni, hogy az információk hiteles forrásból érkezzenek.

Azt leszögezte a szakember, hogy minden gyereknek a neki megfelelő pályát igyekeznek megtalálni, legyen az szakképző intézmény vagy gimnázium. Ezzel meg lehet kímélni őket egy olyan kudarctól, ami gondos odafigyeléssel elkerülhető.

hirdetés