ITM: hetvennégy újabb közútfejlesztés tervezése kezdődhet meg

közútfejlesztés, M44 Kondoros Békéscsaba szakasza Fotó: NIF Zrt.

Hetvennégy újabb közútfejlesztés tervezése kezdődhet meg. A kormány 82 milliárd forintot biztosít kiemelt társadalmi igényeken alapuló újabb gyorsforgalmi, főúti, települési elkerülő, csomóponti és hídfejlesztések előkészítésére – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) vasárnap az MTI-vel.

hirdetés

A közlemény szerint a tervezhető gyorsforgalmi fejlesztések közé tartozik az M2-es autópálya Vác utáni folytatása egészen az országhatárig. A támogatott projektek között szerepel a Békéscsaba gyorsforgalmi bekötését megteremtő M44-es Kecskemétig érő szakaszának előkészítése. Továbbá az M3-as autópályától a román határig vezető M49-es autóút, amellyel a harmadik négysávos kapcsolat jön létre Erdély irányába. És az M81-es, amely az M1-es és az M7-es között létesít észak-déli irányú gyorsforgalmi folyosót Budapesttől távolabb, Székesfehérvár érintésével. Továbbá jelentősen javul a Szombathely és a szomszédos városok – Körmend, Kőszeg – közötti közúti összeköttetések színvonala is.

hirdetés

Több előkészítési projekt alapozza meg főútszakaszok négysávosítását például Debrecen, Jászberény, Kecskemét, Nagykanizsa, Veszprém és Zalaegerszeg térségében. Ajkától Zircig sok településen elkerülő útszakaszokat építenek, amelyek javítják a helyi életminőséget a belső útszakaszok tehermentesítésével. Mohácson és Vácon a Dunán, Szolnokon és Szegeden a Tiszán, Szamossályiban pedig a Szamoson épülhet új híd. Emellett autópályás és főúti csomópontok tervezése is megkezdődik, többi között Balatonfürednél, Gödöllőnél, Kunszentmártonnál és Üllőnél.

hirdetés

A legújabb kötelezettségvállalás 2021 és 2026 között fedezi a beruházások előkészítésével kapcsolatos költségeket, csak jövőre több mint 26 milliárd forint értékben. A forrás biztosításával a projektek haladásához szükséges következő munkafázis finanszírozása, és így végrehajtása vált lehetővé. Az előkészítés esetleges további ütemeihez, később pedig a kivitelezéshez szükséges forrásokat újabb kormánydöntésekkel lehet előteremteni – ismertették.

A közleményben Mosóczi Lászlót, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkárát idézve azt írták: a tervezett fejlesztések a jelenleg még nehézkesen, időigényesen megközelíthető országrészek biztonságos, gyors és kényelmes elérését teszik lehetővé. A közúthálózatba bekapcsolódó települések és térségek gazdasága megélénkül, és vonzóbbá válnak a munkahelyeket teremtő beruházóknak.

A 2016-ban indult Útprogram eddigi teljes keretösszege 3200 milliárd forint volt. A kezdődő előkészítésekkel további 3000 ezer milliárd forintnyi közútfejlesztés alapjai készülnek el. A tervezett beruházásokban mintegy 1200 kilométer új és fejlesztett közútszakasz, ezen belül mintegy 560 kilométer négysávos út létesülhet – tudatta az államtitkár.

Emlékeztettek: a kormány egy novemberi kormányhatározatban már elkülönített mintegy 430 milliárd forintot négy, kiemelt társadalmi igényen alapuló közútfejlesztés megvalósítására. 2021 és 2024 között megépül az M76-os autóút Fenékpuszta és Zalaegerszeg közötti szakasza, befejezik az M6-os autópályát a Bóly és Ivándárda közötti szakasz megépítésével. A forrás a 37-es főút Szerencs-Gesztely szakasza négysávúsítását és a Sajószentpéter-Berente elkerülő kivitelezésének költségeit is fedezi – olvasható a közleményben.

Forrás: MTI

hirdetés