Ellopták? Elveszett? Így igényelhet újat!

Ha eltulajdonítják vagy elveszítjük az okmányainkat, természetesen a legfontosabb teendő, hogy minél hamarabb pótoljuk őket. És hogy mi ehhez a legegyszerűbb út? Ebben nyújtunk most egy kis segítséget.

hirdetés

A személyazonosító igazolvány elvesztésének, illetve eltulajdonításának bejelentését megtehetjük személyesen az ország bármely kormányablakában, vagy elektronikus úton a webes ügysegéd szolgáltatás (https://www.nyilvantarto.hu/ugyseged/) igénybevételével. A bejelentés alapján az eredeti igazolványt érvénytelenítik. Új okmányt igényelni azonban csak személyesen lehet. Ha a lakcímet igazoló hatósági igazolvánnyal van gond, akkor kérelemre bármely járási hivatal vagy a  kijelölt kormányhivatal (bejelentett tartózkodási hellyel nem rendelkező, külföldön élő magyar állampolgár esetén) új igazolványt állíthat ki – tájékoztat a bekesijarasok.hu.

hirdetés

Idén július 1-jétől a hatályos jogszabályi rendelkezés értelmében a személyazonosító igazolvány és a lakcímet igazoló hatósági igazolvány kiállítása évente egy alkalommal illetékmentes. A további kérelmekért – kivéve, ha a kérelmező 18. életévét be nem töltött személy, továbbá az eltulajdonítás és a családi állapot változásából eredő névváltozás eseteit – 3 ezer forint általános eljárási illetéket kell fizetni.

Jogosítvány esetén személyesen bármely járási hivatalnál, vagy elektronikus úton a webes ügysegéden keresztül kérelmezhető a pótlás. Elektronikus úton a 2001. január 1-je után kiadott és még érvényes magyar vezetői engedély elvesztését, ellopását, megsemmisülését lehet bejelenteni és kezdeményezhető annak pótlása. Az eltulajdonított vezetői engedély pótlása, ha van az esetről rendőrségi jegyzőkönyv, illetékmentes. Az elvesztés vagy megsemmisülés miatti pótlás illetékköteles – 4 ezer forint –, amelyet elektronikus ügyintézés esetén a vezetői engedély pótlására irányuló kérelem benyújtása előtt, elektronikus úton kell megfizetni. Az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltött kérelmező esetében, valamint ha az egészségügyi hatóság előírása alapján a vezetői engedély érvényessége egy év vagy annál rövidebb idő, a vezetői engedély kiadásának illetéke 1500 forint.

Az útlevél pótlása is történhet személyesen bármely kormányablakban vagy elektronikus úton a webes ügysegéden keresztül. A kérelem kizárólag abban az esetben nyújtható be elektronikus úton, ha az eredeti útlevet 2013. január 1-jét követően igényelték és kérelmezője hozzájárult ujjnyomatadatának tárolásához. Az elveszett vagy megsemmisült útlevél pótlása viszont az alapilleték kétszerese, ezért a kérelmezőnek az igénylés megkezdése előtt érdemes megfontolnia, hogy nem célszerűbb-e új útlevelet igényelnie a pótlás helyett – ezt azonban csak személyesen lehet megtenni.

hirdetés

Szóljon hozzá!

11 − = 3